Hej!

Jag har en fantastisk stor och tjusig marinblå plåtskärm från atelje Lyktan. Den har ett årtionde hängt i offentlig miljö, men efter renovering letat sig hem till mig.

Där den nu hänger i ett ljust rum, och i ögonhöjd, så syns det tydligt att den är misshandlad. Säkert avtorkad en gång per vecka med nåt medel eller så. Den djupblå lacken är matt och tråkig. Uppepå är det samma lack, men där finns glansen och djupet kvar. Jag trodde först att det var en beläggning, men efter en sudd med t-röd kan jag konstatera att det är en avmattning.

Hur får jag tillbaka glansen? Jag tänker bilvård, vaxning, polering etc.

Tips?

Hej.
Atelje lyktan tillverkar endast nya armaturer och har således mycket begränsad erfarenhet och kunskap av uppfräschning av begagnade äldre armaturer.
Mattering av en äldre målade ytor inträffar alltid så småningom, men påskyndas naturligtvis av om ytan nöts tack vare regelbunden avtorkning med rengöringsmedel.
Är lack ytan intakt kan man förbättra glansen genom polering och vaxning. Resultatet beror på hur mycket repad ytan är, således kan inte atelje lyktan garantera utfallet.
Ett alternativ är att göra ommålning av armaturskärmen, detta görs av exempelvis billackerare eller motsvarande.
Med vänlig hälsning

Pål Rödseth

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.