28 826 läst ·
21 svar
29k läst
21 svar
Måla furu - hur ska man göra för att få det helt slätt?
Jag blandar min shellacklösning med produkt 109106 på den här sidan: http://www.fine-tools.com/oberfl.htm
Jag blandar med koncentrationen 240g/l sprit, i engelskspråkig litteratur 2 lb. cut, eller 2 pounds per gallon alkohol. På limfogskiva i fur sprayar jag först ett lager shellack. Därefter putsning med 320-papper om det verkar behövas. Shellacken brukar vara övermålningsbar efter ca 15 minuter. Sen sprayar jag ett lager till. Nu är ytan helt slät och högblank. Torktiden blir nu lite längre, eftersom alkoholen inte kan tränga ned i träet. Kanske 30 minuter. Därefter sprayar jag två eller tre tunna lager Beckers elegant Aqua spädd med 10% vatten. Här varierar torktiden kraftigt med den relativa luftfuktigheten.
Jag blandar med koncentrationen 240g/l sprit, i engelskspråkig litteratur 2 lb. cut, eller 2 pounds per gallon alkohol. På limfogskiva i fur sprayar jag först ett lager shellack. Därefter putsning med 320-papper om det verkar behövas. Shellacken brukar vara övermålningsbar efter ca 15 minuter. Sen sprayar jag ett lager till. Nu är ytan helt slät och högblank. Torktiden blir nu lite längre, eftersom alkoholen inte kan tränga ned i träet. Kanske 30 minuter. Därefter sprayar jag två eller tre tunna lager Beckers elegant Aqua spädd med 10% vatten. Här varierar torktiden kraftigt med den relativa luftfuktigheten.
Behöver man slipa limfogsträt innan man lägger på shellack? Behöver man inte grunda innan lackfärgen?
Det skadar aldrig att slipa lite extra fint. Normalt sett kommer limfog i fur slipad i en valsslipmaskin från fabrik.
Man kan nog använda grundfärg, men det behövs egentligen inte. Personligen struntar jag i grundfärgen eftersom det kräver ytterligare ett färgbyte med tillhörande rengöring av sprutan. De flesta lackfärger fäster mycket bra på shellack, men det är viktigt att shellacken är avvaxad. Om den är inte är avvaxad, så syns det på att lösningen får en hel del grumlig bottensats. Den kan tas bort genom att dekantera lösningen. Dessutom kan det vara bra att filtrera lösningen efter att man har dekanterat den. Rätt mycket slabb med andra ord. Onödigt när det finns färdigraffinerad och blekt shellack att köpa.
Tänk också på att flingor har nära nog oändlig livslängd om de förvaras mörkt och svalt, och att lösning har begränsad livslängd. Kanske tre månader.
Man kan nog använda grundfärg, men det behövs egentligen inte. Personligen struntar jag i grundfärgen eftersom det kräver ytterligare ett färgbyte med tillhörande rengöring av sprutan. De flesta lackfärger fäster mycket bra på shellack, men det är viktigt att shellacken är avvaxad. Om den är inte är avvaxad, så syns det på att lösningen får en hel del grumlig bottensats. Den kan tas bort genom att dekantera lösningen. Dessutom kan det vara bra att filtrera lösningen efter att man har dekanterat den. Rätt mycket slabb med andra ord. Onödigt när det finns färdigraffinerad och blekt shellack att köpa.
Tänk också på att flingor har nära nog oändlig livslängd om de förvaras mörkt och svalt, och att lösning har begränsad livslängd. Kanske tre månader.
Lånar tråden lite - Nu har jag fått hem ett kg avvaxad shellack från finetools. Tror ni det kan funka att applicera shellacken (240 g/liter T-röd) på min takpanel (som jag sen målar över med ny lackfärg) målad med vattenbaserad lackfärg och med kvistgenomslag pga att jag missade shellacken när det begav sig? Antar att det är slipning som gäller som förbehandling. Inget vidare när det är fasspont på tak, men men...
/A
/A
Medlem
· västra götaland
· 63 inlägg
Ursäkta om jag lägger mig i, men snickerierna i din lägenhet i övrigt är helt säkert bredspacklade varför du inte ser någon träådring på dessa, du måste om du vill bli av med denna bredspackla hela ytan...kanske bättre att byta ut furun till gips, eller något annat matriel.
Ledsen att behöva säga det men du har fel. Läs hela tråden så inser du det oxå.hindås_tack skrev:
wtf?hindås_tack skrev:
Lösningen har tangerats flertal gånger: fukta träet och slipa ner träresningen; grunda flödigt (spelar ingen roll om du använder dig av vatten- eller lösningsmedelsburen variant) och slipa lätt med fint sandpapper; färdigstryk med vattenburen lackfärg och bättra inte i vått färgskikt.
Använd moddlare / pensel med syntetborst.
Klicka här för att svara