Hej!

Byggde nytt hus och valde att måla med Beståfärg system. Grundolja och Bestå täckfärg. Grundmålade och målade med första hand täckfärg i ett lagerlokal i vintras innan panelerna spickades på huset. Lokalen var tempererad, ca 9-14 grader.

Nu när jag kommer att måla sista lagret täckfärg märkte jag att på många brädor hade färgen på kanerna flagnat lite grann eller brutits. Det går att peta bort en liten del av färgen. Jag är förtvivlad. Jag valde betså för att det skulle vara det bästa. Nu vet jag inte vad jag skall göra.
Kan någon uttala sig om bakomvarande orsak till det hela.

Panelerna sattes upp i vintras när det var snö men de hade dessförinnan torkad inomhus som jag nämnde.

Skulle gärna vilja tro att det är påstötta kanter me då det är på aldeles många kanter vet jag inte vad jag ska tro.¨

//Nedjo

C
Grundolja ska vara till ändträ, panelskarvar och spikskallar. Grundfärg ska användas ovanpå grundoljan på hela brädan utom baksidan, även ändträt. Fasadfärg ska användas i två lager helst, ovanpå grundfärgen, och det kanske inte är jättenoga att ändträt målas om inte det kommer synas.

Har du gjort så?

Hade liknande problem med en garageport jag försökte måla karmen på i vintras. Höll på att bli galen på eländet, pratade med Alcro då jag misstänkte att det berodde på att jag låtit karmarna suga för mycket grundolja eller att jag blandat olika generationer olja. Det var inte problemet. Istället handlade det om att det var för kallt och fuktigt i garaget. Varken grundfärg eller täckfärg torkade ordentligt. Ytan torkade men tryckte jag hårt med fingret så lossnade färgen i stora bitar.

Lösningen var att slänga en presenning över den omonterade porten och sedan ställa en byggfläkt därunder. Torktiden utan fläkt var mer än veckolång.

Du har förstås hamnat i en tråkigt sits, prata gärna med Alcro om situationen för att hitta den minst dåliga lösningen. Jag gissar att du får skrapa bort all lös färg och börja om från början.

Innan jag började måla rådgjorde jag med färghandlaren att jag skulle måla med grundfärg hela bredan förutom baksidan och när det var uppsatt skulle jag grunda ändträ och grundmåla.
Över grnundmålningen målade jag med ett lager täckfärg och det återstår ett lager täckfärg till.

På en del ställen ser man att det är smala springor på kanterna och petar man på det med nageln så lossnar det. På det lossnade färgen ser man att det är lite av trät som är på, inte enbart ren färg. (hoppas jag har förklarat mig rätt).

På övriga ytor på panelrna sitter färgen mycket bra även om man försöker skrapa det med ett vast föremål.

Kan det vara flisor eller kantpåstötnigar under transport till bygget och under uppsättning?
Ska ta vägen förbi färghandlaren och prata.

Skippa färghandlaren denna gång och ring till kundtjänst på Alcro. Där ber du att få prata med en tekniker. Dom har örnkoll. Vanliga kundtjänst kunde inte hjälpa mig, färgteknikern kunde.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.