Dax att måla på huset.

Det är tidigare målat med Nordsjö tinnova vx (tror jag den hette) som verkar få dåliga testresultat. Tror den färgen var i dyraste laget, finns det något annat märke att satsa på som är lite billigare. Huset ska bli svart.

Hoppas någon färgexpert kan bistå med lite tips! :) Tack på förhand.

Jag har med gott resultat använt Alpinas vattenbaserade täcklasyr tillsammans med tillsats av antimögelmedel.
Kan du fixa brytning själv så kostar 10l vit bas 440:- på byggmax, annars finns det 4l svart för 270:-

Detta är mitt tips, men fasadfärg är lite som religion, de flesta har sin egen favorit och övertygelse, diskussioner kan lätt urarta till pajkastning.

gabbe1: Tack för tipset, visste inte att det fanns svart färg hos byggmax. Väldigt prisvärt må jag säga! :-)

jag rekomenderar Jotun demidekk ultimate, den är satans dyr men den är väldigt lätt att måla med och den står emot väder och vind! Och när man ändå lägger ner pengar och jobb på att måla om så tycker jag att det är lika bra att göra det ordentligt så slipper man det ett BRA tag framöver.

Resin skrev:
jag rekomenderar Jotun demidekk ultimate, den är satans dyr men den är väldigt lätt att måla med och den står emot väder och vind! Och när man ändå lägger ner pengar och jobb på att måla om så tycker jag att det är lika bra att göra det ordentligt så slipper man det ett BRA tag framöver.

Jag säjer inte att den inte är bra. men nu var det prisvärd färg TS frågade efter ;)

pokergirl skrev:
Dax att måla på huset.

Det är tidigare målat med Nordsjö tinnova vx (tror jag den hette) som verkar få dåliga testresultat. Tror den färgen var i dyraste laget, finns det något annat märke att satsa på som är lite billigare. Huset ska bli svart.

Dåliga testresultat jämfört med vad? Nästan all färg av välkända fabrikat är prisvärd, frågan är hur bra du vill att färgen ska vara - ska den vara super-jätte-braig så kostar den därefter. Räcker det med att den är svart så...

Alcros Fasad Täcklasyr eller Beckers Akrylatfärg är hyggliga alternativ.

pokergirl skrev:
Dax att måla på huset.

Hur länge håller den?
Hur mycket kostar den?
Hur många kvadratmeter räcker den?

Dessa parametrar använder jag mig av när jag ska välja färgtyp till huset.

Tar du en dyr färg som håller 15 år och sträcker 7 kvadrat/liter men som kostar 1700:-/10 liter, blir det billigare per kvadratmeter och år jämfört med om du tar en mindre bra färg för 900:-/10liter som sträcker 7 kvadrat/liter. Den kanske behöver målas om efter 5 år.

Tänk så här när ni väljer färg till huset, prisvärt = dyrt när du köper, men håller desto längre. Det blir alltså billigare i längden att köpa dyrt en gång än köpa billigt flera gånger under samma period som den dyra färgen skulle hålla.

Vi målade med Scanox Butinox för 2 år sen och den var toppen. Säljs på coop, får helt ok i tester och kostar 895kr/10L...På rea men det har dom stup i kvarten nu under sommaren,, så köp den inte till ordinarie isf..

Vi körde på den då grannarna runt om använt den och den har funkat toppen även på deras hus. Vi målade om hela vårt hus för 6000kr:-) Ink bra penslar!

Tackar för tips och råd, nu har vi några fler märken att kolla upp!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.