Ska till att måla min tillbyggnad på CA 40kvm. Jag kommer att använda Falurödfärg till fasaden och en vanlig vit färg till takfot, fönster mm.
Jag har aldrig målat ett hus tidigare så jag undrar vilken i vilken ordning man målar smidigast.
Takfot eller fasad först? Det dräller ju en hel del ner på fasaden när man målar takfoten. Fäster faluröd på den vita oljefärgen som hamnar på fasaden??
Hur får man till snygga övergångar mellan det röda och vita? Maskerar man eller använder man en liten pensel och pillar? Det känns som det kan ta hur lång tid som hellst...

Lite tips vore på sin plats....:S

När du målar med Falu Rödfärg så börjar du måla alla detaljer som inte ska målas med slamfärgen. Lättare att torka bort spill då.

Förslagsvis så maskerar du innan du målar med en mindre pensel, då sölar du minst. Att måla detaljer och övergångar tar tid om man vill ha det snyggt, maskeringstejp är en riktigt bra vän i såna lägen. Icke att förakta! Välj tejp efter hur länge tejpen ska sitta så den inte bränner fast i underlaget om den sitter för länge. Står på rullarna hur länge den kan sitta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.