4 146 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Konsten att måla furu.
Hej,
Håller på att måla all furu i hemmet till vit S0500-N men det vill gärna slå igenom och bli gult på vissa områden. Det målas först med shellack en gång på kvist, sedan grundfärg en gång (Nordsjö Häftgrund) och avslutar med S0500-N. Om det efter detta ändå slår igenom gult hur löser man det då i efterhand? Bara köra på shell, grund och färg igen? Blir tokig..
Sen undrar jag vad en kvist anses vara. De små nästan svarta är ju självklara men anser man att de stora flammorna som även finns är kvist och bör shellackas?
Kan jag reklamera det när det var yrkesman som gjort det?
PS: Kör vattenbaserat.
Håller på att måla all furu i hemmet till vit S0500-N men det vill gärna slå igenom och bli gult på vissa områden. Det målas först med shellack en gång på kvist, sedan grundfärg en gång (Nordsjö Häftgrund) och avslutar med S0500-N. Om det efter detta ändå slår igenom gult hur löser man det då i efterhand? Bara köra på shell, grund och färg igen? Blir tokig..
Sen undrar jag vad en kvist anses vara. De små nästan svarta är ju självklara men anser man att de stora flammorna som även finns är kvist och bör shellackas?
Kan jag reklamera det när det var yrkesman som gjort det?
PS: Kör vattenbaserat.
Redigerat:
Du bör använda en panelgrund. Gör en strykning över hela och låt torka ordentligt. Möjligen så slår den igenom till det lagret, men om du låter den torka ordentligt (minst så länge det står på burken) så ska det gå bra att måla över med vanlig snickerifärg sedan.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 247 inlägg
Kör naftabaserat.
Finns det fördelar att göra en grundning och två färdigstrykningar istället för två grundningar och en färdig? Eller är det sak samma?Farzan skrev:
Dörrar har grundats 2ggr och färdigstrykning 1ggr. Medans det på andra ställen målats en ggr av varje. Min fråga är väl snarare om man kan efterarbeta där det slagit igenom och hur man bäst gör det. På med alla tre stegen igen eller bara på med färdigstrykning eller så.
Helt rätt. Första skiktet låser, det andra spärrar. Låt dem torka övernatt mellan strykningarna. Sen är det ju klart, vissa furupaneler vill inte bli vitmålade hur man än bär sig åt.Jens_H skrev:
Klicka här för att svara