17 970 läst · 15 svar
18k läst
15 svar
Olika nyanser av vitt!
Sida 1 av 2
Vi håller på att renovera kök från grunden. Har i nuläget satt gipsskivor på väggar och börjat få upp innertak. Taket har min sambo valt och det är ett tak som påminner om ett klickgolv fast det är i takform. Färgen är kritvitt. Vi har sedan bestämt att vi ska ha IKEA:s kök (lidingöluckor off-white) och vi ska ha vitt kakel, vita väggar och även fönster ska målas om i vitt.
Det slog mig nu att det blir väldigt många nyanser av vitt!! Tips på vad jag ska använda för färg på väggar, lister och fönster? Samma som tak, eller samma som luckorna? Vi ska ha ekgolv också kan vara bra att veta..
Tips mottages tacksamt!!
Det slog mig nu att det blir väldigt många nyanser av vitt!! Tips på vad jag ska använda för färg på väggar, lister och fönster? Samma som tak, eller samma som luckorna? Vi ska ha ekgolv också kan vara bra att veta..
Tips mottages tacksamt!!
Vitt och vitt, skär sig taket mot skåpsluckorna? Om inte, försök få tag på ungefär samma vita nyans till väggar och lister: ta med en bit av klick-taket och jämför med färgprover.
Om ni ska ha olika glanser i t.ex. kök och vardagsrum, så försöka köpa dessa från samma tillverkare och färg-serie. Då är de åtminstone kollade efter samma vita "norm". Undvik att välja off-white varianter av lackfärg till lister om väggarna är rent vita och vice versa.
Kakel tycker jag inte borde vara något problem att matcha in i samma veva, men jag såg en tråd på forumet idag som kan vara intressant om ni inte hittar en bra matchning: http://www.byggahus.se/forum/kok/181825-glas-bakom-diskbank.html
Om ni ska ha olika glanser i t.ex. kök och vardagsrum, så försöka köpa dessa från samma tillverkare och färg-serie. Då är de åtminstone kollade efter samma vita "norm". Undvik att välja off-white varianter av lackfärg till lister om väggarna är rent vita och vice versa.
Kakel tycker jag inte borde vara något problem att matcha in i samma veva, men jag såg en tråd på forumet idag som kan vara intressant om ni inte hittar en bra matchning: http://www.byggahus.se/forum/kok/181825-glas-bakom-diskbank.html
Tack för ditt svar! Jag har så himla svårt att avgöra om det skär sig. Vi ska ha spotlights i taket så jag tror att det kritvita och den starka belysningen kommer göra taket mycket VITT. Det är inte klart än så jag vet ju inte riktigt än hur det blir i sin helhet.
Vi har köpt en antik-vit till fönster (som var standard enligt färgsäljaren). Men har jag förstår dig rätt tycker du att jag ska följa takets färg på lister och vägg (fönster?) och att off-white färgen på luckorna får vara "ensam färg".
Vi har köpt en antik-vit till fönster (som var standard enligt färgsäljaren). Men har jag förstår dig rätt tycker du att jag ska följa takets färg på lister och vägg (fönster?) och att off-white färgen på luckorna får vara "ensam färg".
Har själv kämpat med vitt och vitt i vårt kök. Vi målade dock alla luckor i S0500 alltså kritvitt och detsamma med lister och sedan en tapet som bryter mot det dock inte i vitt. Själv föredrar jag lister och dörrar i kritvit och mindre vita väggar och skåp men smaksak. Så här i efterhand så tänker jag inte på det så mycket. Det finns större problem i livet än att grubbla om vitt och vitt .
Taket skulle inte jag oroa mig för lika mycket som vad du väljer för tapet samt fönsterfärg. De sakerna kommer smälta ihop mer med skåpen än vad taket gör för ögonen då de är i samma nivå. Desto mer kritvitt runt era skåp desto gulare kommer skåpen kännas..
Taket skulle inte jag oroa mig för lika mycket som vad du väljer för tapet samt fönsterfärg. De sakerna kommer smälta ihop mer med skåpen än vad taket gör för ögonen då de är i samma nivå. Desto mer kritvitt runt era skåp desto gulare kommer skåpen kännas..
Redigerat:
Jag skulle inte ha off white på luckorna och vitt kakel. Det var det i vår lägenhet när vi flyttade in. Det vita kaklet gjorde att luckorna såg kräkgula ut. Det skar sig riktigt mycket och vi har aldrig kunnat förstå hur de kunde sätta upp den kombinationen.
Tack för svaren! Bra tips från Er båda två!
Visst finns det mycket annat att tänka på än vita nyanser. (T.ex vad man ska ha för färg på golvet... ) Men vitt kakel verkar ju inte vara något alternativ om det ser kräkgult ut. "Byggankan" Vad tog ni för färg istället och har ni kritvitt tak?
Visst finns det mycket annat att tänka på än vita nyanser. (T.ex vad man ska ha för färg på golvet... ) Men vitt kakel verkar ju inte vara något alternativ om det ser kräkgult ut. "Byggankan" Vad tog ni för färg istället och har ni kritvitt tak?
Vi slängde ut allt Det bästa är nog om ni kan ta med er en lucka till kakelbutiken och hålla den mot olika kakel och se hur det passar. Det kan ju ha med glansen att göra också. Hos oss var både kakel och luckor glansiga, det kan ju bli helt annorlunda om båda är matta.
Det slutade i alla fall med att vi hade två nyanser av svart men det var fakiskt riktigt svårt att hitta så att det passade. Vi köpte kaklet först och gick runt på affärer och höll upp mot svarta luckor men inget passade (kaklet hade en brunton i sig) så det slutade med att vi fick köpa vita luckor och lämna in på lackning för att få en matchande färg.
Det slutade i alla fall med att vi hade två nyanser av svart men det var fakiskt riktigt svårt att hitta så att det passade. Vi köpte kaklet först och gick runt på affärer och höll upp mot svarta luckor men inget passade (kaklet hade en brunton i sig) så det slutade med att vi fick köpa vita luckor och lämna in på lackning för att få en matchande färg.
Ni har inte funderat på svart kakel? Vi funderade på högblanka vita luckor i köket och mattsvart kakel men valde till slut en matt svart kökslucka med en ordentligt markerad fasad ek-kant och matt vitt kakel upp till tak (takhöjd 3,60). Tycker att det bryter av bra mot resten av väggarna, alla väggar i resten av huset är vita (NCS 0502-Y). Det hade blivit för vitt med vita luckor.
Tak brukar vara kritvita och jag har aldrig sett ett tak skära sig mot övrig inredning, så lägg krutet på att få ihop luckor med kakel, snickerier, vitvaror osv! Det finns ju tusen nyanser av vitt när det gäller kakel, så det går utmärkt att passa ihop. Handlar bara om hur mycket tid man har lust att lägga och hur känslig man är. Även om färgkoden är samma är det inte säkert att det stämmer mellan t ex luckor och vitvaror eller snickerier, vilket gör det hela lite lurigt om man är extrempedantisk... Men kritvitt tak och off white för resten blir nog OK!
Som ni förstått vill jag ju ha det ljust men det låter ju visserligen coolt med svarta luckor och svart kakel också för den delen. Men mitt drömkök är ju ljust. Vi ska ha ekskiva och ekgolv till allt det vita så vi får in lite värme också. För att bryta av och inte ha helvit vägg precis vid köksdelen kunde man slänga in en tapet i stil med denna kanske? Då får man ju bort den helvita färgen och så kommer det in en naturnärafärg (som säkerligen också skär sig.. Men jag tyckte tapeten var rätt så fin!
Det vart dock inte så snabb uppföljning . Som någon skrev sen så var det t.ex. inte lämpligt med vit kakel till off-white köksinredning - det samma gäller lister i kontrast till "kritvita" tak och golv. Det behöver inte vara någon stor avvikelse, men det är ju tråkigt om listerna sticker ut som en gul inramning.JosseE skrev:Tack för ditt svar! Jag har så himla svårt att avgöra om det skär sig. Vi ska ha spotlights i taket så jag tror att det kritvita och den starka belysningen kommer göra taket mycket VITT. Det är inte klart än så jag vet ju inte riktigt än hur det blir i sin helhet.
EDIT: Jag utgår ifrån att du önskade vitt över allt. Om köksdetaljerna är off-white så bör du kanske överväga offwhite toner i det utrymmet, åtminstone på skåpväggen. Med spotlights så blir rummet väldigt ljust i alla fall och en off-white ton ger en varmare miljö.
Redigerat:
Jag önskar vitt! Men nu tror jag att jag gör såhär:
*Lister och fönster i kritvitt. (samma som taket .. ungefär)
*Slänger in den "beiga" tapeten på det som är närmast köksluckorna.. (För att undvika "kräkseffekten")alltså samma vägg som fönstren är på också.
*Väljer ett kakel i samma kulör som luckorna.
* Håller tummarna och hoppas på det bästa!
*Lister och fönster i kritvitt. (samma som taket .. ungefär)
*Slänger in den "beiga" tapeten på det som är närmast köksluckorna.. (För att undvika "kräkseffekten")alltså samma vägg som fönstren är på också.
*Väljer ett kakel i samma kulör som luckorna.
* Håller tummarna och hoppas på det bästa!