Har satt målarfilt (köpt på Byggmax) på alla gipsväggar hemma. Provade sen måla en vägg och märker att den suger färg något så in i... Min fråga är nu: Kan man grunda målarfilten med en strykning vävlim ? Det är ju det absolut billigaste sättet.

/Glenn

Fungerar alldeles utmärkt, men kör färdiggrundad nästa gång, sparar så mycket tid...

hej. Har tyvärr inget svar på din fråga men undrar lite om målarfilten från byggmax. Är den så pass mjuk så att man kan klä in ytterhörn på ett snyggt sätt eller måste den skäras i hörnen?

Marive: Jag stod i valet och kvalet om jag skulle ta färdiggrundad men jag tyckte den känndes som papper och blev lite velig :) men det blir färdiggrundad nästa gång. Tackar för svaret.

Jeppeknaster: Jag gick runt ett ytterhörn hemma och det gick bra, jag tog och dränkte målarfilten totalt med vävlim precis i hörnan, den är lite styv torr men mjukar upp sig rejält om man smetar på flödigt med vävlim (på väggen och utanpå filten).

/Glenn

Marive skrev:
Fungerar alldeles utmärkt, men kör färdiggrundad nästa gång, sparar så mycket tid...
Vi fick rådet att köpa grundad väv (microlit) och kan säga att den suger REJÄLT med färg ändå. Kan va så att vi va lite snåla med limmet men den mörka färgen i sovrummet är fortfarande inte ok efter tre strykningar... Så tipsen i den här tråden är ngt som vi kommer följa på dom sista väggarna.

grejer för dnekonomiska och kloke renoveraren.

Vi innhandlade ca 5 rullar ( 125m2 vägg) för att sätta upp på naken puts. (provade ett rum först)

Det jag fått höra från målare är att det funkar fin fint om en person sätter upp våderna, en person limmar på underlaget, en person går efter och limmar med utspädd 1/10 blandning av vatten/ lim därefter målar man flödigt (inget tråg) med väggfärg, grundfärg, färgskvättar what ever. samma färgtyp som slutstykningen så räcker det med en slutstrykning av räätt kulör i sista "andra strykningen" Vad jag förstår så är detta vad man delvis kallar vått i vått så blir det gått.

Prova, det funkar fint. Man kan även vara snabb i momenten och dra ner på personalen, det kände jag av i vart fall.

Jag tycker det går fortast om man drar på vävlim på väggen och sedan fortsätter rolla vävlim på väven när den sitter uppe.

Suger minimalt med färg efteråt.

Mvh

Jag tackar för alla tipsen, ska gå över alla väggarna idag med en strykning vävlim så har man helgen räddad med målningsarbete :)

/Glenn

väcker lite liv i denna tråden igen; är i full gång med att sätta just byggmax målarfilt på väggarna.

Ger det bättre styrka/hållbarhet att stryka lim en gång till efter man satt filten istället för att smeta på med 99krs byggmax färg som grund? ville bli av med ett moment, och kanske några kr för lim tänkte jag..

• Gilla
Ziion
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.