Hej!
Har målat vårat sovrum med jotun lady minerals i helgen men är inte helt nöjd, gick helt på råden från vår färgbutik, vi gjorde följande:
nygipsade väggar som är spacklade och slipade.
grundade med vit väggfärg 1 strykning
Målade med jotun väggfärg i samma kulör som minerals 1 strykning
Penslade jotun minerals 1 strykning
allt såg jättefint ut, tills allt har torkat och nu syns alla gipsskarvar, hur kan detta hända?
Har prövat att pensla en omgång till men samma effekt
nån som har upplevt samma och har några tips?
Har målat vårat sovrum med jotun lady minerals i helgen men är inte helt nöjd, gick helt på råden från vår färgbutik, vi gjorde följande:
nygipsade väggar som är spacklade och slipade.
grundade med vit väggfärg 1 strykning
Målade med jotun väggfärg i samma kulör som minerals 1 strykning
Penslade jotun minerals 1 strykning
allt såg jättefint ut, tills allt har torkat och nu syns alla gipsskarvar, hur kan detta hända?
Har prövat att pensla en omgång till men samma effekt
nån som har upplevt samma och har några tips?
Intressant att få vet hur det ska göras, jag tycker alltid att spackelskarvar lyser igenom vad jag än har gjort som amatör. Ytan på spacklet och andra delarna av väggen är olika och då blir det annan lyster och jag tycker det syns vad jag än har gjort. Blev mycket bättre den enda gången som hela väggen bredspacklades (gammal väv) och allt var i samma struktur/ material för färgen att torka på.
Varför använde ni inte grundfärg istället för väggfärg som första lager? Brukar eliminera detta en hel del. Sen kan det bero på dålig spackling också.
Väldigt många som snålar på detta och inte förstår grundfärgens syfte.
Väldigt många som snålar på detta och inte förstår grundfärgens syfte.
Fick svar från jotun att man måste lägga en kvist och spärrgrund i botten då kalkfärgen är väldigt känslig för genomslag så det är bara att börja om igen
Ja vi fick ny färg som kompensation 
Klicka här för att svara