Jag ska tapetsera om i köket och har inte allt för mycket erfarenhet av detta moment tidigare så jag har lite nybörjarfrågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig att reda ut.
Jag vet att det på vissa ställen är fett och olja som kommit på tapeten då det syns tydliga fläckar av detta. Jag har hört att det bör användas en spärrgrund för detta. Är det någon speciell sort som ska användas då eller är alla densamma? Jag har en öppnad burk Jotun kvist och spärrgrund, kan jag börja med den och köpa mer av samma sort eller bör jag använda något annat här?
Det andra som jag inte riktigt blir helt klar på är ifall det ska på en spärr redan innan jag påbörjar någon spackling, eller ska spärren på efter att man slipat klart spacklet? Är det bara att rolla på spärrgrunden eller bör man göra på något annat sätt för att få så slätt och bra resultat som möjligt?

Tapetskarvhyvel är införskaffad och jag börjar få in tekniken hur den ska användas. På ett ställe har man dock valt att ha ett överlapp på ca 10 cm på de befintliga våderna. Bör jag göra något annat på det stället eller kommer det döljas ändå om jag bara hyvlar ner skarven?

Inga tips och råd alls?

Spärrsort vet jag inget om. Fråga på färghandel!?
Den borde rollas med fin roller direkt på aktuell tapet innan spackel.
Jag skull nog ta bort överlappet på 10cm. Fukta tapetdelen så brukar den släppa efter ett tag.
Annars bara spackla steget som finns.

Fettfläckar kan du rolla på lokalt bara på fläckarna, innan spackling är att föredra men har du redan spacklat så rulla på efter. Har du gamla tapetskarvar att spackla så skär du bort dom först.

Min uppfattning är att spärrgrundsmålning ska ske med lösningsmedelsbaserad färg.
Luktar förvisso mycket, men binder fett och bubblar inte upp ytan.

Om det är rätt eller inte vet jag inte men då jag gjorde det senast skar jag bort överlappen, spacklade och satte sen tapeten. Målade inte över fettfläckar eller så. Jag körde med lite målartvätt som jag ändå hade och tapeten satt kvar så länge jag bodde där.
Sen generellt om det är mycket fettfläckar kanske risken är att det blir det igen och det är lämpligare med målad yta med glans som är lättare att rengöra? Typ målad väv eller dylikt är lättare att underhålla i ett kök men det beror ju på vilket utseende man vill åt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.