1 711 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Arbetsgång för nya ytskickt?
Jag ska fräscha upp en lägenhet med nya golv och lister, nya innerdörrar och nya tapeter och nymålat tak. Allt sånt är original från 70-talet. Även sätta in lite fler eluttag i vissa rum då det finns lite dåligt med sånt nu. (kanske be någon kolla så allt är jordat m.m)
Hur ser arbetsgången ut för detta? Börjar man med att byta innerdörrar? Drar man fler eluttag innan man tapetserar om väggarna eller gör man det efteråt på nya tapeten? Väggarna är av betong så det är nog uteslutet att försöka få in dem i väggen.
Ska click-golvet på före eller efter man tapetserat/målat och bytt dörrar?
Jag vill ha hjälp med vad jag ska ta tag i först så det blir så snyggt som möjligt efteråt när allt är klart.
Hur ser arbetsgången ut för detta? Börjar man med att byta innerdörrar? Drar man fler eluttag innan man tapetserar om väggarna eller gör man det efteråt på nya tapeten? Väggarna är av betong så det är nog uteslutet att försöka få in dem i väggen.
Jag vill ha hjälp med vad jag ska ta tag i först så det blir så snyggt som möjligt efteråt när allt är klart.
Ska du ha nya dörrar och nya foder som passar den gamla karmen? Annars kan det bli så att du får anpassa tröskel till exempel. Men golvet måste in innan tröskeln monteras. Samma sak med fodren till dörren - skall de ändå bytas kan du lika gärna tapetsera någon cm in under denna, innan du sätter på fodret, så slipper du skära av tapeten mot fodret.
Beroende på hur det ovanstående ser ut så är nästa steg att göra i ordning väggarna så det är klara för tapetsering.
Fixa sedan golvet för det är så lätt att man skadar väggarna när lägger golv när man bär saker ut och in.
Täck och skydda golvet och måla taket.
Nästa steg är att tapetsera.
Sen skall lister, lister monteras och ev nya foder.
Till slut eftersom du skall ha utvändig installation av el så gör du detta allra sist. Det går att spåra i botten och det blir snyggare. Framför allt kommer du vara skit snygg efteråt. Grå av damm från topp till tå. Använd andningsskydd.
Skall du göra infälld el så spårar du, förbereder med rör och håltagning där eldosor skall sitta, spacklar igen allt utom hålet för eldosans innan tapetsering.
När jag gör olika arbeten brukar jag sätta mig när med papper och penna och skriver upp allt jag kan komma på det stället arbetet skall ske. Dessa uppgifter använder jag sedan för att dela upp arbetet i olika moment där jag beräknar hur mycket och vilket jag behöver ha hemma till arbetet. Beroende på golvval och hur rummet ser ut så skiljer det sig ganska mycket i spill.
Beroende på hur det ovanstående ser ut så är nästa steg att göra i ordning väggarna så det är klara för tapetsering.
Fixa sedan golvet för det är så lätt att man skadar väggarna när lägger golv när man bär saker ut och in.
Täck och skydda golvet och måla taket.
Nästa steg är att tapetsera.
Sen skall lister, lister monteras och ev nya foder.
Till slut eftersom du skall ha utvändig installation av el så gör du detta allra sist. Det går att spåra i botten och det blir snyggare. Framför allt kommer du vara skit snygg efteråt. Grå av damm från topp till tå. Använd andningsskydd.
Skall du göra infälld el så spårar du, förbereder med rör och håltagning där eldosor skall sitta, spacklar igen allt utom hålet för eldosans innan tapetsering.
När jag gör olika arbeten brukar jag sätta mig när med papper och penna och skriver upp allt jag kan komma på det stället arbetet skall ske. Dessa uppgifter använder jag sedan för att dela upp arbetet i olika moment där jag beräknar hur mycket och vilket jag behöver ha hemma till arbetet. Beroende på golvval och hur rummet ser ut så skiljer det sig ganska mycket i spill.
Produkter som diskuteras: "andningsskydd"
Andningsskydd
Andningsskydd är viktiga för att skydda dig från skadliga partiklar, gaser och ångor när du utför olika arbeten. Vårt utbud inkluderar engångsandningsskydd, halvmasker och helmasker, samt filtrerande halvmasker med ventiler, alla utformade
Läs mer
Jag vet inte om om jag ska ha nya dörrfoder, men dörrarna som sitter där nu är såna där bruna tunna från slutet av 60-talet. Jag vill ha en nyare (vit) dörr som stänger sig mjuk och som inte låter. Vi installerade en sån i mitt förra boende och det var som mjukt smör att stänga den. Bättre ljuddämpning också.
Hur menar du att spåra i botten med elen? Det är betongväggar?
Hur menar du att spåra i botten med elen? Det är betongväggar?
Klicka här för att svara