Hej,

har en massa gamla färgdroppar och påväxter på blecken runt huset som på bilden. Finns det någon möjlighet att rädda dem? Slipa och måla över?

• Nederkant av ett hus med ett plåtbleck täckt av gamla färgdroppar och smutsiga påväxter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Smutsen går nog bort med tvättning med färgdropparna sitter väl där de sitter, Vanligtvis maskerar man saker innan målning och då slipper man sånt här.

Påväxten bör du kunna få bort med ett algmedel.

Byta känns jobbigt, antar att man måste tabort panelen då. Tror också att alger och påväxt går att tvätta, men att lösa upp den gamla färgden med tex t-röd är nog jobbigt och kanske inte ens går. Skrapa och slipa, tror ni det går?

Skrapa och slipa funkar i alla väder. Dock ej med elektrisk slipmaskin när det regnar. :cool:

Hur synliga är blecken? Jag skulle satsa på att tvätta med algmedel eller målartvätt och sedan måla blecken i den färg du vill ha. Dropparna blir då inmålade men du kommer nog inte märka dem efter ett tag. Att slipa eller skrapa blecken kommer förstöra rostskyddet.

• Gilla
roli
  • Laddar…
Latmasken i mig säger: gör så lite som möjligt. Syns bara om man tittar ut genom fönstren på ovanvåningen. Ska prova tvätta en bit och sen måla över. Ska bara hitta bra tättmedel och färg.

M M99 skrev:
Latmasken i mig säger: gör så lite som möjligt. Syns bara om man tittar ut genom fönstren på ovanvåningen. Ska prova tvätta en bit och sen måla över. Ska bara hitta bra tättmedel och färg.
Då måste du ju hänga ut genom fönstret och titta ned mot marken direkt under för att se blecken. Den latmaskigaste lösningen är således att sluta titta på blecken och låta dem vara...

Nog lättast att bara lyfta blicken. Och fort går det.

• Gilla
lopec
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.