2 823 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Kan jag skippa grundfärgen?
Hej!
Jag målar obehandlat virke till ett nytt staket och fick för lite grundfärg levererat.
Kan jag på en del ribbor skippa grundfärgen och istället grundolja varpå gå direkt på med svart fönsterfärg, då ev tre lager istället för två? Vad kan följden bli?
Tack på förhand
Jag målar obehandlat virke till ett nytt staket och fick för lite grundfärg levererat.
Kan jag på en del ribbor skippa grundfärgen och istället grundolja varpå gå direkt på med svart fönsterfärg, då ev tre lager istället för två? Vad kan följden bli?
Tack på förhand
Grundfärgen har ju både ett impregnerande syfte och att täckfärgen skall fästa bra. Så jag hade nog satsat på grundfärg. Nu är jag ingen färgexpert som vet vad skillnaden är på en fönsterfärg kontra en fasadoljefärg förutom att fönster är gjorda i furu och kanske färgen är anpassad för att bita bra på hyvlat furuvirke.
Och med tanke på hur mycket jobb det är att måla ett staket, ett helt tröstlöst jobb, så är det enklare att göra det korrekt med grundfärg.
Och med tanke på hur mycket jobb det är att måla ett staket, ett helt tröstlöst jobb, så är det enklare att göra det korrekt med grundfärg.
Tack för svar, det är ett tröstlöst jobb men man blir stark av det 
Mentalt 
Klicka här för att svara