Hej!

Jag målar obehandlat virke till ett nytt staket och fick för lite grundfärg levererat.
Kan jag på en del ribbor skippa grundfärgen och istället grundolja varpå gå direkt på med svart fönsterfärg, då ev tre lager istället för två? Vad kan följden bli?

Tack på förhand :)





 
Grundfärgen har ju både ett impregnerande syfte och att täckfärgen skall fästa bra. Så jag hade nog satsat på grundfärg. Nu är jag ingen färgexpert som vet vad skillnaden är på en fönsterfärg kontra en fasadoljefärg förutom att fönster är gjorda i furu och kanske färgen är anpassad för att bita bra på hyvlat furuvirke.
Och med tanke på hur mycket jobb det är att måla ett staket, ett helt tröstlöst jobb, så är det enklare att göra det korrekt med grundfärg.
 
  • Gilla
calexandra
  • Laddar…
Tack för svar, det är ett tröstlöst jobb men man blir stark av det :D
 
wildeside
Stark av att måla?
 
P
Mentalt kanske:D
 
  • Gilla
wildeside
  • Laddar…
Mentalt :D
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.