Har köpt ett förråd 10kvm i byggsats som är obehandlat,hur mycket jobb skall man lägga på målning?Bör jag grundolja,grundmåla färdigmåla alla ytor,kvistlack på utsidor? Skall målas vitt, eller kan jag utesluta kvistlack och färdig målning invändigt? Förrådet skall användas till trädgårdsmöbler ,cyklar mm
Har köpt ett förråd 10kvm i byggsats som är obehandlat,hur mycket jobb skall man lägga på målning?Bör jag grundolja,grundmåla färdigmåla alla ytor,kvistlack på utsidor? Skall målas vitt, eller kan jag utesluta kvistlack och färdig målning invändigt? Förrådet skall användas till trädgårdsmöbler ,cyklar mm
Svaret är egentligen ganska enkelt. Det beror på hur länge du vill att din ytbehandling skall hålla och hur ofta du vill behöva underhålla byggnadens fasad.
Ju grundligare du gör din ytbehandling, desto längre tid kan det gå mellan ommålningarna.
Bara sådär taget ur luften så kan jag tänka mig att skillnaden på en dåligt målad fasad, där man har fuskat med grundfärg, måla ändar, osv. kanske använt en riktigt dålig billig färg, jämfört med en välgrundad fasad där man har varit noggrann med att måla ändarna på brädorna, måla droppkanterna osv., kan vara 10, kanske 15 år?
Medan det första tillvägagångssättet kan resultera i att det börjar flagna och rentav ruttna på sina ställen inom 5 år, så kanske den välmålade varianten håller i 20 år innan den behöver lite kärlek.
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.