Hej,
För att sammanfatta är det många olika frågor i detta inlägg:
- ska jag hyra eller köpa slipmaskin
- hur mycket ska jag "rugga upp"
- rugga upp, ta bort färg, ju mera slipat, desto hållbarare?
det jag har att renovera kort och långsiktigt är:
- gammal hylla med träfaner, raka former, skall målas med lackfärg
- lackad ikeaskåp ombyggt till sittbänk, ska ev målas med lackfärg
- målad sekretär,vissa runda kanter, ska måla om
- stor pigtittare vissa runda former, vet ej ytbehandling men typ lackad trä, ska lackas med lackfärg
- bokhyllevägg, nu typ betsad massiv furu, klarlackad, ska målas med lackfärg.
- ev alla innerdörrar o skåpluckor, gabondörr (lämnar nog in för sprutlackering)
- fräscha upp gammalt teakbord md "ringmärken" o så. Vill gärna ljusa upp så den får icke täckande men vitare utseende. Vad finns det för metoder`?
För "måla om", räcker det med att man handslipar med sandpapper eller är det bättre att rugga upp ytan med slipmaskin? Hur mycket är egentligen "rugga upp"? Hur mycket ruggar man upp av olika material? Jag har tidigare målat gabon-dörr med lackfärg och flitigt använd dörr började se fult ut efter ett tag så jag behöver se över mitt förarbete. Hade det vart hållbarare för färgsläpp om jag slipat bättre?
Min nästa fundering är om jag ska hyra slipmaskin istället för att köpa....lutar åt att köpa men jag kanske behöver olika typer av slipmaskin? Dessutom försöker jag minimera inköp, även om hyra kan bli lite dyrare.
Om jag ska köpa, jag ska ju både slipa upp en fin yta utan cirkulära märken (teakbordet) till att få bort färg och sen måla om (sekretären). Finnd det bra allroundmaskin under 1000? tittat lite på Bosch Pex300.....
Många frågor, tacksam för råd jag kan få!
bokhylleväggen :
