4 149 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Tvåkomponents klarlack, hur mycket kan man fylla med den?
Jag har tidigare arbetat med tvåkomponentsfärg, men det är 30 år sedan, så den finns nog inte längre. En fördel med den var att den inte "krymper" när den härdar, så man kunde fylla mindre hålrum med den.
Nu funderar jag på att lasergravera en yta, inte så djupt, kanske 1-2 mm. Skulle det gå att använda tex Biltemas tvåkompnents klarlack och lägga på så tjockt att det blir en slät yta, med ett bra resultat?
Nu funderar jag på att lasergravera en yta, inte så djupt, kanske 1-2 mm. Skulle det gå att använda tex Biltemas tvåkompnents klarlack och lägga på så tjockt att det blir en slät yta, med ett bra resultat?
Medlem
· Västernorrland
· 12 030 inlägg
Nä det tror jag inte. Möjligen med 10 lager lack då med mellanslipningar. Kör man billack så syns ju sliprepor tydligt från 120papper om man bara kör så och de är långt ifrån 1-2mm djupa sliprepor.......
Inte billack, tvåkomponents båtlack. Grejen med tvåkomponentsfärg är att den inte torkar, som "vanlig" färg, den härdar.
Sedan, att sliprepor syns är väl mer för att lacken är genomskinlig? Det är liksom hela poängen här, jag vill att mönstret ska synas, men med en slät yta.
Sedan, att sliprepor syns är väl mer för att lacken är genomskinlig? Det är liksom hela poängen här, jag vill att mönstret ska synas, men med en slät yta.
Medlem
· Västernorrland
· 12 030 inlägg
Ja normal klarlack till bil är ju 2K den också...........Nä är underarbetet dåligt så syns sliprepor även om man målar med nån kulör. Jag tror nog oavsett vilket att du får lägga ett par lager iallafall med slipning emellan. Hur man än gör så kommer ju lacken att sjunka ner i texten för ett skikt färg lägger sig uniformt.
Annars ska man ju börja med att fylla upp texten då och slipa jämnt så det är helt utfyllt. Sen lägga sista lagret på hela.
Annars ska man ju börja med att fylla upp texten då och slipa jämnt så det är helt utfyllt. Sen lägga sista lagret på hela.
Bästa svaret
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 302 inlägg
Epoxy eller PU 2k klarlack kan du lägga tjockt som du tänker. Epoxy brukar glulna i UV ljus så det är bra att tänka på.
Använd glasscast, den är helt klar, och det blir färdigt på en gång. https://www.swedendro-tools.se/gjutepoxy
Klicka här för att svara