Vi ska göra en "utbyggnad" av vårt kök och i samband med det byta luckor och bänkskiva.
Min fru vill absolut ha en vit(eller väldigt ljus) skiva och så var det slut på den diskussionen :D (Nä skämt och sides, jag håller med henne. Vitt blir snyggast med de luckor vi ska ha och vårt golv.

Totalt kommer det att röra sig om närmare 12-13m löpmeter bänkskiva i formad i ett "J"/"U" med en del andra inslag ( typ en barhäng sektion och att den delvis kommer vara 70 djupa skåp plus lite mer) som gör det rätt komplicerat. Så om vi ska ha en stenskiva eller komposit så kommer bara bänkskivan landa på runt 80-100tkr. Så jag vill helst ha en skiva i trä för dels så är det inte lika dyrt och sen så kan jag göra det mesta av jobbet själv.

Var nere på den lokala färghandeln och snackade lite och köpte en burk vit bets för att göra lite tester.
Men beroende på vilket träslag, hur hur mörkt det är och hur hårt så ger det lite olika ljust resultat.

Iom att det är en bänkskiva så vill man ju ha en så hård skiva som möjligt, typ Ek, bok, ask. Men det innebär ju att det kanske inte blir så ljust som vi vill iom att de suger inte in färgen lika lätt i trät.

Någon som gjort något liknade och/eller kan ge lite tips och råd?
Gärna några bilder på resultet

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.