11 635 läst ·
14 svar
12k läst
14 svar
Måla hyllplan av furu
Dra på vilken inomhusfärg som helst. Bäst hållbara yta får du väl med golv/trappfärg, men vad är det för skillnad på ett hyllplan? Vad menar du med att "slipa mellan olika lager"? Men jag svarar nog "nej" på den oberoende..
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 133 inlägg
Om du skall ställa saker på hyllan som INTE skall fastna/klibba fast, bör du använda lösningsmedelsbaserad snickerifärg inkl. en strykning grundfärg av samma typ. Ett alternativ om du har tid att vänta är äggoljetemepra som borstas blank efter torkning. Räkna med ett par veckor totaltid och två tre tunna strykningar. Observera att tempera endast kan målas över med tempera.
Det ska bli smygar av hyllplanen.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 133 inlägg
Dåså. Då spelar det inte så stor roll vad du väljer. Vattenlöst färg kräver dock kvistlack på alla kvistar först. Om du vill slippa trästrukturen i furuvirket kan du först fukta ytan med vatten i en urvriden Wettexduk. Låt torka så ser du att fibrerna har rest sig. Slipa av med 120-korn, kvistlacka, grundmåla, slipa, lacka + ev. mellanslipning och extra skikt lack.ThomasLindgren skrev:
Det går nog med vilken färg som helst. Färgvalet beror på vad du vill uppnå för slitvasthet och utseende. Viktigt är att du grundmålar ordentligt med en grundfärg som motverkar genomslag av kvistar. Det är vanligt att man annars efter ett år ser varenda kvist som en mörk fläck. Det är alltid bra att polera lätt med 180 eller finare papper mellan olika lager. Slipning minskar eventuellt apelsinstruktur och tar bort dammkorn. Det finns dock även färg som är så feta att de inte går att slipa innan de är komplett uthärdat.ThomasLindgren skrev:
Till smyga brukar jag använda samma färgsytem som fönstret/dörren.
Du har fått utmärkta råd ang kvistlack, grundfärg och snickerifärg redan.
Jag vill tillägga att du absolut inte ska använda "vilken innefärg som helst". Håll dig borta från vanlig väggfärg som bara blir ett lager plast på träet!
Jag vill tillägga att du absolut inte ska använda "vilken innefärg som helst". Håll dig borta från vanlig väggfärg som bara blir ett lager plast på träet!
Om jag använder V-färg så måste jag ha kvistlack, inte annars? Finns det i sånt fall någon anledning att använda V-färg?Johan Gunverth skrev:
Dåså. Då spelar det inte så stor roll vad du väljer. Vattenlöst färg kräver dock kvistlack på alla kvistar först. Om du vill slippa trästrukturen i furuvirket kan du först fukta ytan med vatten i en urvriden Wettexduk. Låt torka så ser du att fibrerna har rest sig. Slipa av med 120-korn, kvistlacka, grundmåla, slipa, lacka + ev. mellanslipning och extra skikt lack.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 133 inlägg
Rätt uppfattat.ThomasLindgren skrev:
Det mesta är vattenlöst idag för att folk vill ha det och att yrkeskåren inte får använda annat. Säger dock inget om hur bra färgen är i olika tillämpningar. På en fönsterbänk vill man ibland ha grejer stående och då är vattenlöst generellt sett olämplig. Grejerna kan ”klibba fast”.
Mer specifikt ska man undvika akrylatfärger, det är de som klibbar eftersom de små plastpartiklarna i dem härdar genom att klibba samman. Vattenburna alkydoljefärger har inte det problemet, men lila fin yta som riktig olje-servalack får man inte. Är man ute efter en matt yta är matt-linoljefärg mycket lättatbetad.Johan Gunverth skrev:
Lutar åt att jag köper vita hyllplan och sätter upp istället, slipper att måla och det blir billigare.
Och säkert hu långt tid det har härdat, vid vilken temperatur och luftfuktighet, vad du placerar på dem (vikt och material).... Många variabler.C cpalm skrev:
Klicka här för att svara