Hej alla kunniga och kreativa människor.

Jag har gett mig in på ett tortyruppdrag och behöver hitta en lösning på att kombinera gult tegel med träfasad. ( Vi har ”klätt in” ett entrétak pga platsbrist, det skall dit dörr och fönster givetvis)

Har ni några förlag på hur jag ska behandla panelen så att det passar teglet? vill inte ha en täckande färg, tänker mig en lasyr eller liknande. Har någon något förslag? Järnvitriol har jag räknat bort.

Tacksam för förslag. Jag är snart portad från färgbutiker på grund av mitt spring :)

Gult tegelhus med nybyggt träfasad entrétak som söker finish.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Träfasad på hus med gult tegel i soligt väder, obearbetad träpanel nära ett fönster och under svart tak.
    Skapa konto
Gammelnörden
Vill ni inte ha heltäckande färg är lasyr alternativet. Men då syns alla kvistar och träpanelen bibehåller det lite röriga intrycket som konkurrerar med tegelfasaden, tycker jag.
Färgmässigt är det svart som gäller om man vill få en uppdaterad, modern känsla. Men vill man ha ett lite mjukare lätt gammaldags intryck passar en smutsig lindblomsgrön eftersom det oftast finns lite gröna anslag i gult tegel.
Svart lasyr applicerad på träpanel där träets ådring och kvistar syns tydligt.
Skapa konto
En enfärgad provyta med smutsig lindblomsgrön färg, kan användas för att ge ett gammaldags intryck på träpanel.

Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Vill ni inte ha heltäckande färg är lasyr alternativet. Men då syns alla kvistar och träpanelen bibehåller det lite röriga intrycket som konkurrerar med tegelfasaden, tycker jag.
Färgmässigt är det svart som gäller om man vill få en uppdaterad, modern känsla. Men vill man ha ett lite mjukare lätt gammaldags intryck passar en smutsig lindblomsgrön eftersom det oftast finns lite gröna anslag i gult tegel.
[bild] [bild]
Tack för förslaget. Jag har varit inne på svart men är rädd för att det kommer bli en mörk ”böld” framför resten av huset Eller tror du att det skulle funka?

Gammelnörden
Du skulle kunna bygga spaljéer i samma färg och ha stora grunda odlingslådor med t ex klätterhortensia som svävar ut som vita, skira paraplyer. Då får fasaden flera lager som bryter upp den massiva känslan och färg i form av växtlighet. :)

• Gilla
Mia.L
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.