Hej,
Jag har köpt ett hem från 1961 där orginaltapet sitter kvar i vardagsrummet. Under är det betong som är ojämn och lite porös(?), Det lossnar lätt lite betong när jag river tapeten.
Hur är det enklast för mig att få jämna och fina vita väggar?
Ska jag riva all tapet och sen spackla eller ska jag sätta upp tunna gipsskivor och sen måla?
Om jag väljer gipsskivor måste man då borra upp dem eller limma?
Tack på förhand

Düsseldorff
Du kan limma upp gips med skivlim men då bör du ta ner tapeten, göra rent väggen och prima den först. Annars finns risk att vidhäftningen inte blir tillräcklig.

Lättare att bredspackla skulle jag tro. Om du inte är bekväm med att göra det själv tar det inte särskilt lång tid för en målare, under förutsättning att underlaget är något sånär vettigt.

Riv ner all tapet som sitter dåligt och riv skrapa övrigt till fast underlag, sen kan du måla väggen med tex Flugger Stop Primer, Sigma Renova Isotop Primer eller Caparol Tapetspärr. Låt det torka minst ett dygn gärna två. Efter det kan du bredspackla väggarna och måla eller tapetsera.

Tack för era svar!
Skulle ni säga att en semi-händig person klarar att bredspackla själv eller behöver jag ta hjälp av målare?

Har man tålamod och är hyffsat händig kan man bredspackla själv. Använd riktigt breda spadar på de stora ytorna, 30-60cm när du slätar. Sen handlar det om att slipa noggrant, det är där man får sona för sina brister när det kommer till spackling. :)

• Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Okej tack! Har du någon aning om vad som är rimligt att betala en målare för att bredspackla ett vardagsrum på ca 20 kvadrat?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.