Hej,
Har flyttat till en lägenhet där klädkammaren består av gipsväggar och har massa småhål. Finns det något enkelt sätt att göra denna klädkammare fin utan att behöva spackla etc. Kan man sätta upp någon tapet, väv etc? Har sett att det finns en massa videos på hur man spackla gipsväggar men då skulle jag behöva spackla allt. Jag vill bara snygga till det lite. Något enkelt tips för någon som inte är så händig och aldrig har renoverat?
Har flyttat till en lägenhet där klädkammaren består av gipsväggar och har massa småhål. Finns det något enkelt sätt att göra denna klädkammare fin utan att behöva spackla etc. Kan man sätta upp någon tapet, väv etc? Har sett att det finns en massa videos på hur man spackla gipsväggar men då skulle jag behöva spackla allt. Jag vill bara snygga till det lite. Något enkelt tips för någon som inte är så händig och aldrig har renoverat?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Välkommen till forumet!
Kan du lägga upp lite bilder på hur det ser ut?
Renoveringstapeter finns ju men de döljer inte hål utan bara små ojämnheter i ytan så hål måste spacklas igen först. Sen finns det 6 mm tjock renoveringsgips som man kan sätta upp för att dölja hål men det är ju skivor som måste spacklas i skarvarna för att det ska bli slätt och man måste se till att det blir bra längs dörrfoder och golvsocklar.
Renoveringstapeter finns ju men de döljer inte hål utan bara små ojämnheter i ytan så hål måste spacklas igen först. Sen finns det 6 mm tjock renoveringsgips som man kan sätta upp för att dölja hål men det är ju skivor som måste spacklas i skarvarna för att det ska bli slätt och man måste se till att det blir bra längs dörrfoder och golvsocklar.
Hej,BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!
Här kommer lite bilder. Hoppas det syns ordentligt. Renoveringstapet kanske skulle funka, allt blir bättre än hur det ser ut nu
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Västra Götaland
· 3 534 inlägg
Spackla slipa måla
Jag skulle nog ändå spackla. När det är så lite så är det inte så svårt. Hålen kan du fylle igen med lättviktsspackel. Det krymper inte och blir hårt nog att sätta skruv i. Sedan slipar du til ojämnheter som sticker ut från väggen. Sedan på med ett tunt lager spackel. När du slipar spacklet så var noggrann i kanterna av det. Där ska det vara i princip genomskinligt. Då syns inte skarven sen när du målar över. Använd breda spackelspadar på typ 30 cm så blir det jämnt och fint. Det bästa är att om det blir fel så kan man alltid slipa ner och göra om. Så öva på du.
Renoveringstapet är ganska bökigt och blir sällan riktigt fint
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Då behöver jag spackla alla väggar? Finns det inget sätt att komma runt det och bara placera något över så det inte syns?ingenmansland skrev:
Jag skulle nog ändå spackla. När det är så lite så är det inte så svårt. Hålen kan du fylle igen med lättviktsspackel. Det krymper inte och blir hårt nog att sätta skruv i. Sedan slipar du til ojämnheter som sticker ut från väggen. Sedan på med ett tunt lager spackel. När du slipar spacklet så var noggrann i kanterna av det. Där ska det vara i princip genomskinligt. Då syns inte skarven sen när du målar över. Använd breda spackelspadar på typ 30 cm så blir det jämnt och fint. Det bästa är att om det blir fel så kan man alltid slipa ner och göra om. Så öva på du.
Jo, men det är inte så mycket som ska spacklas. Du behöver inte spackla HELA väggen, bara där hålen är. Det är betydligt lättare än att sätta renoveringstapet över hela väggen.Helena B skrev:
Det finns gipsankare för att skruva i gips. De här är riktigt bra om man inte vill få så stora hål: https://www.essve.com/sv/produkter/...nkare/arrow-anchor/arrow-anchor-gipsank-35mm/Helena B skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Klicka här för att svara