Vi har köpt hus! Vi kommer att slipa ner ett antal fönsterkarmar, stolar, ett lusthus mm. Vi är helt noviser på detta. Vilken slip skulle ni råda oss att köpa? (Vi hyr en Speedheater för att få bort färgen innan vi slipar).

• Bosch Multislip PSM 160 A 160W, grönt och svart, visas på en produktannons med pris.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Excenterslip från BOSCH PEX 400 A visas på en webbsida med prisinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MoaSB MoaBrittis skrev:
Vi har köpt hus! Vi kommer att slipa ner ett antal fönsterkarmar, stolar, ett lusthus mm. Vi är helt noviser på detta. Vilken slip skulle ni råda oss att köpa? (Vi hyr en Speedheater för att få bort färgen innan vi slipar).
Grattis till huset! Det tråkiga svaret är att ni behöver båda två :)

excenterslipen avverkar mer på kortare tid. Börja med grovt papper, 80 kanske. Byt sedan nedåt. Till 120 och 180.

multislipen kommer man åt överallt där excenterslipen inte gör det. alternativ till multislip kan vara ett multiverktyg med slipplatta. Man kan även kapa rör och brädor på svåråtkomliga ställen med samma verktyg.

är det mycket lister och kanter så kan även en powerfile (liten bandslip) vara bra att ha. Jag köpte en sådan när jag skulle slipa ner köksluckor, där varje lucka hade 16 kanter a 3mm. Hade varit superjobbigt utan en sådan. Men det hade inte varit på första plats på min slipmaskinslista.

sen skall man inte underskatta vanligt slippapper på en träkloss. Jag brukar avsluta med det efter man gjort grovjobbet med maskin.

• Gilla
MoaSB
  • Laddar…
Stort tack för kanontydligt svar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.