K kortis skrev:
Jag tycker det är förskräckligt. Har man fått ett pris så har man och arbetet utförs med samma yrkesskicklighet antingen det går back el med vinst.
Om man ex fick ett pris på ombyggnad av en lastbil för sprutmålning då säger verkstaden vi tänkte inte på att det var så mycket slipjobb på svetsarna så vi vill höja priset. Ja det är klart säger ju målaren. Eller?
Eller om det gick mycket fortare än beräknat så ska väl verkstaden sänka priset.
Något jävla konsekvenstänk måste till och med för hantverkare ha. Eller
men herregud... läs TS förklaring så begriper du mer vad det egentligen handlar om.

S sjoelund skrev:
Precis. Vi har ofta en faktor 3.14 (pi) vi multiplicerar med på fastpris och går ändå med förlust ibland.
Kan ju säga att lägger du ett anbud på ett jobb som du räknar med tar 11 000 timmar och lägger en risk på 3.14 så lär du få lägga många anbud för att jobben ska ramla in.

I ItWasntMe skrev:
men herregud... läs TS förklaring så begriper du mer vad det egentligen handlar om.
Jag är glad att det är du som förstår själv så fattar jag nada

Säg att diskussionen om tillläg på det fasta priset dom själva missbedömt tas efter slutförande av arbetet.

Är slut resultatet över förväntan kan du kanske möta dom en bit på vägen av deras missräkning.

• Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Detta är väl inte så svårt att förstå, har du läst inläggen från TS?

Kunden har ju lämnat en uppgift som man använt som grund för offerten, denna uppgift har senare visat sig vara fel för delar av huset varför förutsättningarna är annorlunda.

Att lämna ett fast pris baserat på uppgifter från en kund är knappast något konstigt.
Det här är absolut inte ett påhopp på dig, det vill jag göra klart. Men däremot för sympomet du beskriver.

Det är ett klockrent exempel på när hantverkare jobbar lite annorlunda med priser och fakturor och annat än vi som är i andra branscher. Jag själv hade ALDRIG lämnat fastpris baserat på kundens uppgifter. Det är dömt att misslyckas. Antingen tar man reda på förutsättningarna själv eller så tar man i för att täcka så stor risk som möjligt. Endast för kunder jag känner kan ta informationen rätt ger jag uppskattningar som också kan inkludera "under bästa förutsättningar"-tid. Annars kör jag med "rimlig tid" + "strultid" + "tillägg för säkerhets skull" eller något i den stilen.

• Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Det här är absolut inte ett påhopp på dig, det vill jag göra klart. Men däremot för sympomet du beskriver.

Det är ett klockrent exempel på när hantverkare jobbar lite annorlunda med priser och fakturor och annat än vi som är i andra branscher. Jag själv hade ALDRIG lämnat fastpris baserat på kundens uppgifter. Det är dömt att misslyckas. Antingen tar man reda på förutsättningarna själv eller så tar man i för att täcka så stor risk som möjligt. Endast för kunder jag känner kan ta informationen rätt ger jag uppskattningar som också kan inkludera "under bästa förutsättningar"-tid. Annars kör jag med "rimlig tid" + "strultid" + "tillägg för säkerhets skull" eller något i den stilen.
Jag vet inte om det är så ovanligt egentligen? För mig i telco-branschen ("it-konsulter") är det vanligt. Det måste vara vanligt i många branscher att man är beroende av aktiviteter som kunden utför eller information som kunden har lämnat eller ska lämna. Typiskt så beskriver man då också detta i sin offert/avtal där det framgår vem som är ansvarig för den delen, och vad som händer om kundens uppgifter är fel eller om denna inte uppfyller sitt åtagande.

I detta fall skulle hantverkaren ha stärkt sin position genom att dokumentera att tidsuppskattningen för arbetet baserats på kundens uppgift att färgen X används på hela huset och att kostnader kan tillkomma om avvikelser från detta upptäcks. Nu behövdes inte detta i praktiken eftersom kunden höll med om att informationen som lämnas var "vilseledande" och positivt inställd till att träffa en ny överenskommelse. Det är ju dock tydligt i tråden att läget kunde varit ett helt annat, men en annan köpare. Då kunde man haft en dyr tvist på halsen och om uppgiften från kunden inte var dokumenterad kunde det blivit dyrt för företaget.

Målare-med-Yrkesstolthet Målare-med-Yrkesstolthet skrev:
Ferrari...
Ja ja.. lycka till i livet
Kan ni inte skriva ett avtal så behöver in inte yttra er här. Så korkat, vad som gäller privatpersoner så behöver dom all hjälp dom kan få.
Finns många många och tusentals firmor som lurar den ensamma svaga människan
Det är för jävligt.
:crysmile::crysmile:

the_jerri the_jerri skrev:
Kan ju säga att lägger du ett anbud på ett jobb som du räknar med tar 11 000 timmar och lägger en risk på 3.14 så lär du få lägga många anbud för att jobben ska ramla in.
Runt 11000 timmar efter multipeln är nog i rätt storleksordning.

Ja du har missat hur de upphandlat. 15% är inte relevant här.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Målare-med-Yrkesstolthet Målare-med-Yrkesstolthet skrev:
Vart bor du?
Kan inte tänka mig det du säger..
Var ute I god tid...
Hör i Norrland och det här är länge sen. Vi pratar 1900 tal. Tyvärr är saken lika aktuell idag när vi vill ha ett tak bytt så här snickarna fullt upp i minst 1,5 år framåt. Begär man in en offert så vet dom inte hur mycket det kostar när det ska göras. Man kan få en hum om materialet och timmar men hur det ser ut när det ska göras reserverar dom sig från. Inte lätt att planera byggprojekt idag för privatpersoner med x antal kronor på kontot.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.