Hej!
Ska måla taket i gillestugan som är lackat. Då det är pärlspont är det ett orimligt arbete att matta ner ytan med sandpapper. Vad kan man istället göra? Börja med en häftgrund?

• Lackat pärlsponttak i en gillestuga som ska målas, i behov av en häftgrund för förberedelse.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hink med Beckers Panelgrund för inomhusbruk står på ett korkgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Jag skulle börja med en alkydoljebaserad spärrgrund med lacknafta i. Spärrar smuts, elände och kvistar. Och sen vanlig akrylatfärg på det.

Jag använde typ denna när jag målade trätaket:

https://www.byggmax.se/förseglingsfärg

Ingen som har något tips eller är det bara att tvätta och måla?

Claes Sörmland
G Grafström skrev:
Färgen jag har (på bild) spärrar nikotin, kvist m.m. Tänkte mer på vidhäftningen då panelen från -81 är lackad

[länk]
1981, då kan man gissa att det var en alkydoljelack, en fernissa. Därför föredrar jag just en sådan grundfärg för vidhäftningen.

För det första det är en myt att alkyd el oljefärg spärrar kvistar. Börja med att tvätta med målartvätt så du får bort allt fett o smuts slipning behövs inte måla sen med spärrgrund o snickerifärg använd helst en högtrycksspruta finns att hyra jobbigt att måla för hand

Bo arnold Bo arnold skrev:
För det första det är en myt att alkyd el oljefärg spärrar kvistar. Börja med att tvätta med målartvätt så du får bort allt fett o smuts slipning behövs inte måla sen med spärrgrund o snickerifärg använd helst en högtrycksspruta finns att hyra jobbigt att måla för hand
Har tvättat taket idag och provmålat, tror inte det blir något problem med vidhäftningen. Har en Wagner 250 som jag ska spruta taket med, hade inte tänkt att efterdra med pensel

Det blir nog bra utan att efterdra använd gärna en matt snickerifärg inte takfärg

Bo arnold Bo arnold skrev:
Det blir nog bra utan att efterdra använd gärna en matt snickerifärg inte takfärg
tänker köra 2 varv med Beckers panelgrund, lär duga som färdig färg

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.