Hej
Håller på och monterar OSB, gips, tilläggsisolerar och snyggar till mammas gamla hus på tomten för att nya sambons son skall flytta in.
Sist jag gipsade så hade jag glasfibernät som jag la in i den nyspacklade skarven, det slutade man visst med -1998........
Tydligen kör man med pappersremsa idag.
Har surfat runt lite och det står lite olika om hur man ska göra.
1. Tejpa dit pappremsa spackla slipa spackla slipa måla.
2. Spackla lägga dit pappremsa spackla slipa spackla slipa måla.
3. Göra ovanstående och tapetsera microlite och sen måla.
4. Att måla direkt utan att tapetsera, går det att tapetsera på målningen sen om man inte är nöjd.
5. Har läst att pappremsan kan bubbla sig, hur undviker man det?

Jag har sagt att jag står för allt konstruktionsarbete och sambon tar ytsikten, jag kanske vill tapetsera medan hon bara vill spackla och måla, därav frågan om att tapetsera på målningen senare om det behövs.
Blir ytsiktet stabilare/hållbarare om man tapetserar innan målning, det är ju ändå en "slyngel" som skall bo där ;-)

Har använt både glasfiber remsa och papper. Ser ingen skillnad på skarvarna såhär 7 år senare. Det är inte raketforskning direkt att få in pappersremsa i spacklet.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Eftersom du frågar är du amatör och då ska du göra som vi amatörer gör, dvs på det säkra och enkla sättet som inte kräver specialkunskap.

1. Fyll fogen mellan skivorna (dvs springan mellan skivorna, inte försänkningen på långsidan).
2. Limma limma pappremsan med våtrumsklister (eller annat lim med rätt torrhalt). Inget vått i vått fippel, inget spackla fast remsan.
3. Fortsätt och spackla som vanligt.

Enkelt och håller så bra som det kan hålla, ingen annan metod blir bättre, men att tex spackla in remsan går MYCKET snabbare för den som kan hantverket.

• Gilla
Thullen och 2 till
  • Laddar…
Tricket när man snacklar in pappersremsor är att ha tillräckligt med spackel under remsan som inte får hinna torka innan man lägger på remsan. Man får jobba snabbt och effektivt, vilket inte är lätt i början. Det är lätt att man pressar bort för mycket spackel när man drar fast remsan med spackekspaden och då släpper remsan med luftbubblor under. När spacklet torkat hörs det tydligt om remsan släppt när man drar fingret längs skarven. Då får man skära ur de delar av remsan som släppt och spackla ett par gånger till.
Att limma fast remsan är kanske enklare, men blir ju ett extra moment och en ytterligare produkt att köpa.
Vanliga försänkta skivskarvar är enkla att öva på medan hörn och skarvar skiva mot skiva utan försänkning är knepigare.

Nu är det klart, tipsen togs emot och det gjordes ungeär som det beskrevs utan stora avvikelser.
Det var lättare förr med självhäftande nät, men kanske bättre nu, det får vi se då det målades direkt utan tapetsering.

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Nu är det klart, tipsen togs emot och det gjordes ungeär som det beskrevs utan stora avvikelser.
Det var lättare förr med självhäftande nät, men kanske bättre nu, det får vi se då det målades direkt utan tapetsering.
då är det dags att plocka fram lögndetektorn nu då, den som aldrig tvekar att berätta hur bra du är på att spackla….

En ofärdig vägg med synlig spackling och en värmelampa monterad på en ställning som torkar spacklet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tror det är en materialsport.
Det finns olika kvaliteter på spackel och olika tillverkare.
Sedan länge köper jag bara av varumärken jag känner igen, i det här fallet blev det Beckers grovspackel.
Man ska enligt uppgift grunda med grovspackel. Jag spacklade på och lade på remsan. Sedan tryckte jag bort allt spackel under remsan med spackelspaden.
Remsorna har nu fastnat bra.

Förut har jag haft problem med remsorna. Men jag tror det är spackelkvaliteten som påverkar resultatet mest.

Dvs att man ska ha grovspackel

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.