Hej, Hur vanligt är det att en jordfelsbrytare slutar fungera på så sätt att det är avbrott på en fas? Plint nr 1 är stendöd.
Jag har använt en summer på 1-2, 3-4 samt 5-6 och på just 1-2 får jag ingen genomgång.

Övriga säkringar i centralen funkar, och jordfelsbrytaren likaså. Dock en säkring som till följd av detta inte fungerar

• Elektriskt fel på jordfelsbrytare i säkerhetscentral med en ogenomskinlig plint nr 1 indikerad av röd ring och test med en summer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Det händer. Prova att röra vippan upp och ner några gånger och se om du får igång det. Oavsett är det nog dags att boka in elektriker för ett byte.

• Gilla
avh67f och 3 till
  • Laddar…
Har det någon betydelse hur vanligt det är?

Ditt problem är ju att det hänt hos dig och då behöver du byta brytaren.

tommib tommib skrev:
Det händer. Prova att röra vippan upp och ner några gånger och se om du får igång det. Oavsett är det nog dags att boka in elektriker för ett byte.
Tyvärr ingen skillnad, får byta den. Livslängd på 3 år var väl i kortaste laget kan man tycka.....

tommib tommib skrev:
Absolut. Att få den lagligt installerad är dock lite knivigare. Framför allt är det väldigt dyrt.
Men att koppla loss den och/eller förbi den är precis lika olagligt så man är torsk hur man än gör.

Om det nu är "panik" hade jag valt den enklaste vägen och bara bytt den, det är ju inget svårt egentligen.

Men det är ju jag det, det är inget jag rekommenderar eller uppmanar någon att göra.😇

• Gilla
johanoloflindberg
  • Laddar…
Jag har rensat bort ett grovt sakfel och följdinlägg.

/moderator

• Ledsen
Dilato
  • Laddar…
Det var inget grovt fel som städades bort, utan något som kunde ha retts ut i tråden till gagn för övriga läsare. En förvånande låg tröskel för vad som borde raderas. Jag förutsätter att det inte upprepas.

• Älska
  • Gilla
JFrisk och 3 till
  • Laddar…
På just Garo var det väldigt vanligt att fas-1 gick sönder. Det är en axel som är för kort som gör att det blir glapp och kontakten brinner.

Det var en serie med några tusen av just denna som gick sönder. Själv har jag bytt ut ett 10-tal med samma fel.

• Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
På just Garo var det väldigt vanligt att fas-1 gick sönder. Det är en axel som är för kort som gör att det blir glapp och kontakten brinner.

Det var en serie med några tusen av just denna som gick sönder. Själv har jag bytt ut ett 10-tal med samma fel.
Möjligt garantiärende eller hur har Garbo hanterat det?

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det var inget grovt fel som städades bort, utan något som kunde ha retts ut i tråden till gagn för övriga läsare. En förvånande låg tröskel för vad som borde raderas. Jag förutsätter att det inte upprepas.
Ja nu var det ju dessutom i flera olika mer eller mindre pedagogiska steg utrett och förklarat hur och varför.

D dasun skrev:
Möjligt garantiärende eller hur har Garbo hanterat det?
De hanterar det som vilken garanti som helst. Har du köpt den via grossist är det ALEM09 som gäller. Har du köpt den via installatör har dem garanti enligt ALEM09 mot grossist.

R Robert-san01 skrev:
De hanterar det som vilken garanti som helst. Har du köpt den via grossist är det ALEM09 som gäller. Har du köpt den via installatör har dem garanti enligt ALEM09 mot grossist.
Tack! Köpt via installatör

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.