1 212 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Bör ändring av el med gamla färger på ledningarna följa samma eller ny standard?
Hos mig så är faserna svart, brun och vit där svart är fas 1 och vad som används för enfas. Borde nya ledningarna köra på samma eller nya färger? Något man borde informera elektriker om i förväg? Borde enfas grupper på fas 2 och 3 ha den fasens färg eller fas 1 färg?
Bry dig inte om färgerna, du ska ta in elektriker för att dra om något. Det sköter dom om med färger, sen har du säkert tampar med plast på, när du säger svart/brun/vit och dom är det inget fel med och behöver inte bytas normalt.data55 skrev:
Vill ju inte att det borde vara vit men elektrikern har inte vit ledning i bilen då den inte används mer och behöver köra och hämta för extra kostnad.J jonaserik skrev:
Bästa svaret
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Gör du enstaka kompletteringar så skulle jag använda samma färger som redan används.
För en helt nya grupper, speciellt om det handlar om en del av byggnaden, då skulle jag använda dagens färger. För utanpåliggande gruppledningar har man ju inget val, fasledaren är brun.
Och fasledare för enfasgrupper är då alltid brun, även om de skulle utgå ifrån L2 eller L3.
För en helt nya grupper, speciellt om det handlar om en del av byggnaden, då skulle jag använda dagens färger. För utanpåliggande gruppledningar har man ju inget val, fasledaren är brun.
Och fasledare för enfasgrupper är då alltid brun, även om de skulle utgå ifrån L2 eller L3.
Ska det trådas om så har elektrikern säker alla färger som behöva i bilen och det med vit och åka och hämta kan du glömma. Är det du som vill ha vit ledningen eller vad. Nu kan ingen svara dig på färgerna här på forumet. Det måste ses på plats.
Sedan skadar det ju inte att skicka iväg ett mail eller sms till installatören och informera om de äldre färgerna. Jag hade bara tyckt att det var bra att veta som elektriker.
Jag gör också som Bo och använder samma färger om jag jobbar i en befintlig anläggning. Jag fick lära mig det på elprogrammet. Vet inte riktigt om det är reglerat någonstans förutom i elsäkerhetsverkets föreskrifter om utvidgning/utökning/underhåll av el-anläggningar.
Jag gör också som Bo och använder samma färger om jag jobbar i en befintlig anläggning. Jag fick lära mig det på elprogrammet. Vet inte riktigt om det är reglerat någonstans förutom i elsäkerhetsverkets föreskrifter om utvidgning/utökning/underhåll av el-anläggningar.
Klicka här för att svara