Vägguttaget utomhus har gått sönder. Se bild 1
Hur kopplar jag in nytt då fas nolla saknas ?
Hur kopplar jag in nytt då fas nolla saknas ?
Lite roll spelar det. Man vill ju ha det vänt åt samma håll i hela huset om man har OCD. Sedan finns det vissa apparater som vill ha fas på rätt ledare.Och om du har en 1-polig brytare i stickpropp är det väl bra om den bryter fas istället för neutral. Men visst, det kommer fungera oavsett och ingen bryr sig.RoTe skrev:
Har man "apparater" som måste ha fas och nolla på "rätt" ställe så ska dom inte anslutas med en stickpropp utan vara fast anslutna. ALLT som ansluts via stickpropp ska vara så konstruerade att det inte spelar någon roll vart fas respektive nolla hamnar. Klarar dom inte det ska dom inte användas i Sverige.
Det låter ju närmast självklart när du formulerar det så väl.E elmont skrev:Har man "apparater" som måste ha fas och nolla på "rätt" ställe så ska dom inte anslutas med en stickpropp utan vara fast anslutna. ALLT som ansluts via stickpropp ska vara så konstruerade att det inte spelar någon roll vart fas respektive nolla hamnar. Klarar dom inte det ska dom inte användas i Sverige.
Eftersom man kan vända på stickproppen när man kopplar i den i uttaget.
Finns ändå en hel del ljudutrustning med stickpropp som man måste vända rätt för att få bort störningar...E elmont skrev:Har man "apparater" som måste ha fas och nolla på "rätt" ställe så ska dom inte anslutas med en stickpropp utan vara fast anslutna. ALLT som ansluts via stickpropp ska vara så konstruerade att det inte spelar någon roll vart fas respektive nolla hamnar. Klarar dom inte det ska dom inte användas i Sverige.
Det faller lite på sin egen orimlighet att det skulle vara viktigt vilken sida fasen sitter på så länge stickpropparna är vändbara. Så länge det inte innebär någon fara går det förstås att sälja prylar som är dåligt konstruerade så att det spelar roll. Men det är något av ett särintresse att vara noga med den biten. Många uttag är märkta så att nollan sitter till höger. Men jag har förstått att det inte gäller alla.