3 654 läst ·
50 svar
4k läst
50 svar
Vilken dvärgbrytare
Du får nog se det som oförståelse mer än praxis. Om man i stort aldrig rör sig med annat än enpoliga dvärgar blir det ju iofs med tiden praxis som sakta sprider sig. Sen har man den närmast religiösa upphängningen på krav, godkänt, instruktioner osv som även med tiden infekterat många eltrådar här, att lämna huvudet under armen och peka åt det hållet är inte bra. Allt väl påhejat av sånt som Elinstallatören, IN, kurser i deras regi osv så är soppan komplett men osmaklig tekniskt sett dock kraftfull näring i byggbodarna.C cpalm skrev:
Hej GK100. Vill du utveckla ditt svar. Är det ja eller nej?GK100 skrev:
Du får nog se det som oförståelse mer än praxis. Om man i stort aldrig rör sig med annat än enpoliga dvärgar blir det ju iofs med tiden praxis som sakta sprider sig. Sen har man den närmast religiösa upphängningen på krav, godkänt, instruktioner osv som även med tiden infekterat många eltrådar här, att lämna huvudet under armen och peka åt det hållet är inte bra. Allt väl påhejat av sånt som Elinstallatören, IN, kurser i deras regi osv så är soppan komplett men osmaklig tekniskt sett dock kraftfull näring i byggbodarna.
Som du är inne på ser jag inte direkt någon konflikt mellan dessa. Praxis är ju så man de facto gör, inte så man nödvändigtvis skall eller borde göra. Det handlar säkert om slentrian, ett "tillräckligt bra"-tänk, att man har begränsat med utrymme för material i bilen, etc. Men det var lite det jag uppfattade att Bo var ute efter - hur gör elektrikerna ute på stan i praktiken? Utanför den teoretiska bubblan.GK100 skrev:
Egentligen är praxis ett etablerat system som man genom tiden vet fungerar men inte är nedtecknat i en regelsamling.C cpalm skrev:Som du är inne på ser jag inte direkt någon konflikt mellan dessa. Praxis är ju så man de facto gör, inte så man nödvändigtvis skall eller borde göra. Det handlar säkert om slentrian, ett "tillräckligt bra"-tänk, att man har begränsat med utrymme för material i bilen, etc. Men det var lite det jag uppfattade att Bo var ute efter - hur gör elektrikerna ute på stan i praktiken? Utanför den teoretiska bubblan.
God elsäkerhetsteknisk praxis är då alla krav i gällande standard är uppfyllda.
Men är det billigare och enklare att lagerhålla enpoliga dvärgbrytare så är det detta som kommer styra vad majoriteten av elektrikerna monterar, inbilla dig inget annat. Går det att ta mer betalt för tre enpoliga, och vi är ju överens att detta fungerar, så kommer detta styra.
Vill man göra det enkelt för sig och skapa lite av en någorlunda vettig tumregel skulle jag säga trefasgrupp med anslutningsdon dvs tex CEE, Perilex osv trepolig säkring oavsett en-, två-, trepoliga laster på den via eller vid sidan av uttagen. Lite mer generellt kan man sen utvidga till trefasgrupp välj i de flesta fall trepolig säkring som kan få bli praxis. Att nagelfara och utreda ev särfall där ena eller andra sättet skulle vara att föredra passar nog ganska få av de som arbetar med installationsjobb och även då skulle övervikten hamna åt trepolig om än med apotekarmått.G Gott1 skrev:
Kul att du Gott1 kommit in och rör om lite i grytan, för egen del ser jag elkunskaper tydligt lysa igenom ditt kanske lite onödiga trollande light. Tänk på att alla vi gamla hästar lätt blir oroliga och stissiga när nya kommer in i stallet.
Jag sätter alltid trepoligt skydd för trefasgrupper. Det är en nödlösning med tre enpoliga. Men i centraler med smältsäkringar har man ju inget val.
Och så märka upp det ordentligt.
I sek hb 444 514.4 står:
Skyddsanordningar ska vara placerade och märkta så att de skyddade kretsarna lätt kan identifieras.
...
Och som gott1 nämnde ovan:
Det är också viktigt att överströmsskydd för gruppledning med två eller flera linjeledare
sammanförs och inbördes placeras så att det tydligt framgår att de tillhör samma grupp.
Vid användning av enpoliga dvärgbrytare i trelinjegrupper kan det vara lämpligt att ha en
tilläggsmarkering som visar samhörigheten mellan brytarna.
Och så märka upp det ordentligt.
I sek hb 444 514.4 står:
Skyddsanordningar ska vara placerade och märkta så att de skyddade kretsarna lätt kan identifieras.
...
Och som gott1 nämnde ovan:
Det är också viktigt att överströmsskydd för gruppledning med två eller flera linjeledare
sammanförs och inbördes placeras så att det tydligt framgår att de tillhör samma grupp.
Vid användning av enpoliga dvärgbrytare i trelinjegrupper kan det vara lämpligt att ha en
tilläggsmarkering som visar samhörigheten mellan brytarna.
Klicka här för att svara