Jag ärvde denna kabel:
Närbild på en flätad elektrisk kabel med flera ledare i olika färger, inklusive blå, brun, grön/gul, svart och grå, med genomskinligt ytterhölje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

och undrar vad den kan användas till. Tre fas, nolla och jord, gemensam PVC-mantel, sedan en fläta i troligen tinnat koppar, ytterhölje i genomskinlig plast.
Kabeln är mycket flexibel och jag kan tänka mig att den kan användas till matning av rörliga maskiner.
Andra ideer?

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag ärvde denna kabel:
[bild]
och undrar vad den kan användas till. Tre fas, nolla och jord, gemensam PVC-mantel, sedan en fläta i troligen tinnat koppar, ytterhölje i genomskinlig plast.
Kabeln är mycket flexibel och jag kan tänka mig att den kan användas till matning av rörliga maskiner.
Andra ideer?
Tycker det ser ut som en skärmad Ölflex, brukar användas i anläggningar där man vill minimera EMC-störningar t. ex. frekvensomvandlare.
https://www.ahlsell.se/products/el/kabel-00-05-47-49/02-maskinkabel/maskinkabel-pvc/0289430

• Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
Kan tänka mig att den hör till en kabelkedja, rörliga maskiner. Man brukar se dem i automattvättar för bilar. Skärmen av EMC-skäl, och sedan ytterligare mekaniskt skydd. Är man på det humöret ser det lite hembyggt ut.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ser ut som kabel som används till motorer som styrs av frekvensare.
Skärmen är för att skydda mot EMC störningar.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Den ser inte ut att vara högflexibel men du om ger oss beteckningen på den så är det enkelt att fastställa egenskaperna.

Tyvärr finns inga kabelbeteckningar på den. Jag uppskattar att arean är 1.5 mm2.

Då är den nog inte alltför påkostad skulle jag tro.
Eller väldigt gammal.

Müssli Müssli skrev:
Tycker det ser ut som en skärmad Ölflex, brukar användas i anläggningar där man vill minimera EMC-störningar t. ex. frekvensomvandlare.
[länk]
Diametern är 12.7 plusminus mätfel. Så detta kan stämma bra. Jag lägger ut det på försäljning i en annat subforum. Tack för hjälpen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.