Har tackat jag till en offert som rubriceras "Elinstallation i nybyggd villa, installation enligt "standard" Kombinerad El/Mediacentral centralt placerad i tvättstugan, apparater placerade enligt standard". Efter att all rördragning var gjord får jag nu en ÄTA-faktura för tiden det tog att koppla samman kablarna i proppskåpet plus en massa förbrukningsmaterial.

Borde inte sånt ingå i det som jag uppfattade som den totala installationen??

Står det inte specat på offerten vad som ingår?

Centano Centano skrev:
Står det inte specat på offerten vad som ingår?
Ja det står ju hur många uttag det skall vara, el framdraget till diverse uttag ute och inne mm. Det står inte specifikt att inkoppling till proppskåp mm ingår men det är just det som är frågan när hela syftet med offerten är att det skall vara nyckelfärdig installation av elen, så som jag uppfattat det. El-installation i nybyggd villa är ingen installation i min värld om inte kablarna kopplas in och det hela går att använda.

O
När man arbetar åt privatpersoner är man bunden av konsumenttjänstlagen. Enligt konsumenttjänstlagen så får slutpriset bara avvika med 15% från det som angetts i vid beställningen. Om slutpriset blir högre måste tjänsteleverantören skyndsamt informera om det.

Något sådant finns inte när man arbetar mot företag och därför finns det en bunt avtal som tagits fram i branschen, t.ex. AB04 och AB06. ÄTA är ett begrepp i de avtalen och betyder Ändring, Tillägg och Avgående arbete. Det handlar alltså om sådant som inte ingick i det ursprungliga entreprenadavtalet, men som i praktiken alltid uppkommer och är nödvändigt.

Här har du en liten översikt:
https://sustend.se/ata-arbeten-vad-ar-det-varfor-uppstar-de-och-hur-hanteras-de/

Så frågan blir vad din juridiska relation till företaget är. Om du är privatperson som köpt en hantverkstjänst gäller i första hand konsumenttjänstlagen. Om du har någon sorts företagsrelation och det handlar om en entreprenadsituation så blir frågan om du skrivit på något där ni avtalat om att följa AB-avtalsformen eller inte.

Om företaget inte riktigt förstår hur saker fungerar finns det risk att de tror att AB-avtalen är någon sorts lagstiftning som alltid gäller, och då missar att om de inte skrivit in det i offerten och avtalat med dig om det så gäller det inte.

Redigerat:
  • Gilla
Wille58
  • Laddar…
O Oldfart skrev:
Jag tycker här låter som att du råkat ut för en förvirrad firma som inte förstår skillnaden mellan att arbete mot privatpersoner och att arbeta som underentreprenör i byggbranschen.

När man arbetar åt privatpersoner är man bunden av konsumenttjänstlagen. Enligt konsumenttjänstlagen så får slutpriset bara avvika med 15% från det som angetts i vid beställningen. Om slutpriset blir högre måste tjänsteleverantören skyndsamt informera om det.

Något sådant finns inte när man arbetar mot företag och därför finns det en bunt avtal som tagits fram i branschen, t.ex. AB04 och AB06. ÄTA är ett begrepp i de avtalen och betyder Ändring, Tillägg och Avgående arbete. Det handlar alltså om sådant som inte ingick i det ursprungliga entreprenadavtalet, men som i praktiken alltid uppkommer och är nödvändigt.

[länk]

Så frågan blir vad din juridiska relation till företaget är. Om du är privatperson som köpt en tjänst så gäller i första hand konsumenttjänstlagen. Om du har någon sorts företagsrelation så blir frågan om du skrivit på något där ni avtalat om att följa AB-avtalsformen eller inte.

Om företaget är riktiga klåpare förstår de inte något av det här utan förutsätter omedvetet och felaktigt att AB-avtalen är någon sorts lagstiftning eller norm och att det är så det alltid fungerar, och har då helt missat att ni inte skrivit något sådant avtal och att det alltså inte är tillämpligt över huvudet taget.
Priset får inte avvika från offert om man fått fast pris. 15% mer gäller bara om man fått uppskattad pris av hantverkaren.

• Gilla
Götesjö och 2 till
  • Laddar…
O Oldfart skrev:
Jag tycker här låter som att du råkat ut för en förvirrad firma som inte förstår skillnaden mellan att arbete mot privatpersoner och att arbeta som underentreprenör i byggbranschen.

[länk]

Så frågan blir vad din juridiska relation till företaget är. Om du är privatperson som köpt en tjänst så gäller i första hand konsumenttjänstlagen. Om du har någon sorts företagsrelation så blir frågan om du skrivit på något där ni avtalat om att följa AB-avtalsformen eller inte.

Om företaget är riktiga klåpare förstår de inte något av det här utan förutsätter omedvetet och felaktigt att AB-avtalen är någon sorts lagstiftning eller norm och att det är så det alltid fungerar, och har då helt missat att ni inte skrivit något sådant avtal och att det alltså inte är tillämpligt över huvudet taget.
Tack för ditt utförliga svar. Jag har fastigheten via bolag så är inte privatperson i beställningen och vet vad ÄTA står för. Det står även i offerten uttryckligen vad som kan bli ÄTA, t.ex. att fasadmätarskåp inte ingår liksom inkoppling till eventuell reglerutrusning för golvvärme.

• Gilla
Oldfart
  • Laddar…
Men du har alltså inte beställt något extra, alls?

Då skall självklart inkoppling av de specificerade apparaterna, uttag osv ingå.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men du har alltså inte beställt något extra, alls?

Då skall självklart inkoppling av de specificerade apparaterna, uttag osv ingå.
Tack. Det visade sig dock att arbetena var motiverade. Det hade gjorts en del nödvändiga ändringar o tillägg som gjorts upp med snickare på plats plus att jag glömt en del tillägg som gjorts muntligen. Ett tips till andra, var noga med att bekräfta med ett mejl vid muntliga tillägg samt se till att all kommunikation skall okejas av dig själv. Men det blev ett väldigt bra jobb, skall också sägas.

• Gilla
Oldfart och 4 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.