Hej. Har någon något tips om var jag kan vända mig för att ställa specifika frågor kring min Bolinders Heve 27-spis? Har mejlat bolinders-muséet, men det kanske finns dedikerade spisprofessorer som kan allt om alla modeller, någonstans därute?

Gammal vedspis i kök med svart spishäll och vita luckor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

J jonaserik skrev:
Vad vill du veta , prova här [länk]
Tack. Har mejlat företaget lite frågor.

Hej, vi har en likadan spis och undrar också en del. Tillexempel hur knoppar såg ut original och liknande. Är det en bra spis? Vi har inte vågat elda i den ännu. Går något rykte om att det ska vara en spis avsedd för att elda koks. Men det är jag personligen skeptisk till. Någon som vet?

R Rutilus skrev:
Hej. Har någon något tips om var jag kan vända mig för att ställa specifika frågor kring min Bolinders Heve 27-spis? Har mejlat bolinders-muséet, men det kanske finns dedikerade spisprofessorer som kan allt om alla modeller, någonstans därute?

[bild]

F F0lk3 skrev:
Hej, vi har en likadan spis och undrar också en del. Tillexempel hur knoppar såg ut original och liknande. Är det en bra spis? Vi har inte vågat elda i den ännu. Går något rykte om att det ska vara en spis avsedd för att elda koks. Men det är jag personligen skeptisk till. Någon som vet?
Jag har mejlat några olika företag, men ingen verkar veta något. Provade också Bolindermuséet, och där fick jag svar för en tid sedan med en bild på en broschyr. Har bett att få ta del av innehållet i broschyren, men ännu inte fått mer information. Senaste gången sotaren var hemma hos oss sa han också att "han trodde att spisen skulle eldas med koks". Har själv bara kört spisen en gång för några år sedan, och då eldade jag med vanlig ved.

Min egen specifika fråga rör spisplattorna som på min spis inte ligger "flush" an mot hällen. Har för mig att det läckte ut lite rök vid plattorna när det eldades, och ja … det vore ju kalas att få fatt på någon som kan berätta hur man fixar sånt. Om det går att fixas dvs.

Gammal reklambroschyr för HEVE-produkt, ser ut som en spis, med retrodesign, orange och beige, text "som en ELsnits".
Skapa konto

• Gilla
F0lk3
  • Laddar…
Okej lägg gärna upp här om du får svar. Kul att se broschyren! Våra ligger heller inte helt dikt an. Jag får för mig att man kan ”justera” värmen något genom att vrida på plattorna så röken tar olika vägar. Det finns ju en del pilar på plattorna. Ska kolla närmare på vår och se om jag hittar några ledtrådar.

R Rutilus skrev:
Jag har mejlat några olika företag, men ingen verkar veta något. Provade också Bolindermuséet, och där fick jag svar för en tid sedan med en bild på en broschyr. Har bett att få ta del av innehållet i broschyren, men ännu inte fått mer information. Senaste gången sotaren var hemma hos oss sa han också att "han trodde att spisen skulle eldas med koks". Har själv bara kört spisen en gång för några år sedan, och då eldade jag med vanlig ved.

Min egen specifika fråga rör spisplattorna som på min spis inte ligger "flush" an mot hällen. Har för mig att det läckte ut lite rök vid plattorna när det eldades, och ja … det vore ju kalas att få fatt på någon som kan berätta hur man fixar sånt. Om det går att fixas dvs.

[bild]

• Gilla
Rutilus
  • Laddar…
Kan meddela att spisen absolut ska eldas med ved. Bifogar också schema över hur rökgaserna kan styras runt i ugnen. Är dock inte på det klara med varför spisplattorna inte ligger dikt an mot själva hällen … Instruktionsmanual för en vedspis, med illustrationer och numrerade steg på svenska. Vintage, retro stil.
Skapa konto
Svensk vintage reklam för spis med vred och beskrivande text om funktioner, värmeinställningar, tvåsidig utskrift.
Skapa konto
Skivformade föremål på golv, närbild, otydliga konturer, mörka, rund form, strukturerad yta, neutral bakgrund.
Skapa konto

• Gilla
F0lk3
  • Laddar…
R Rutilus skrev:
Kan meddela att spisen absolut ska eldas med ved. Bifogar också schema över hur rökgaserna kan styras runt i ugnen. Är dock inte på det klara med varför spisplattorna inte ligger dikt an mot själva hällen … [bild][bild][bild]
Hej! Jag skulle vara intresserad av hela broschyren om spisen du la ut bilder ifrån, finns det möjlighet att du lägger upp resten av sidorna också.
Jag får hem en likadan som vi tänkt använda i framtiden.
Tack på förhand
Mats

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.