Ska så småningom fixa till ett rum i vårt hus (från 1770) och väggarna är rätt buliga. Det yttersta lagret är troligen nån sorts tunn masonit, papp e.dyl. Innanför det är det lerklining på timmerväggarna.

Nån som renoverat dylika väggar? Att ta bort lerklining är, såvitt jag läst, en dålig idé. Funderar på att sätta renoveringsgips utanpå hela härligheten.

Nån som har tips?

Renoveringsgips låter bra tycker jag
Satte det själv första gången nu i våras. Kommer alltid att använda det i fortsättningen. :D

Hade du buckliga väggar under? Blev det slätt eller fortsatte det att buckla något? Lätt att sätta upp? Berätta gärna mer :)

Jag har också funderat på att sätta renoveringsgips, eftersom det låter mkt enklare än att renovera/göra om alla lerklinade väggar. Men naturligtvis skulle jag hellre vilja lerklina. Men jag vet så lite... Är det svårt? Vad kostar det? Hur funkar det med lister m.m? Hur lång tid måste det torka innan jag kan tapestera? Är det någon med erfarenhet som kan förklara? Eller är det enklare att köra på med renoveringsgips?

Marie

Men du Benno, är inte problemet här att det är masoniten utanpå de äldre skikten som har bucklat sig? Så tolkar jag i alla fall frågan.

När man har fått äran att ta hand om ett gammalt hus är det en massa saker man måste ta ställning till. Generellt tycker jag att man kan vara ganska frikostig med att göra tillägg till huset (som att sätta in några nya jättehäftiga köksskåp eller måla väggarna chockrosa) eftersom detta är nya tillägg som sedan lätt kan tas bort igen. Det är när man börjar fundera på att gå in och ta bort eller förändra befintlig konstruktion som man ska tänka sig både en och tre gånger.

Att sätta renoveringsgips ovanpå hela härligheten betyder ju att allt där innanför kan få vara kvar i oförändrat skick, och det är väl alldeles lysande byggnadvård, tycker jag. Sen kan ju du, om det är det du vill, ha en supermodern tapet utanpå. Och nästa ägare kan plocka bort gipsskivorna igen och bli överlycklig över att hitta schablonmålningarna därunder.

Men sen kan det ju också vara så att även du gärna vill ha de lerklinade väggarna framme, för det är ju verkligen jättesnyggt!, men bara inte vet hur du ska reparera dem. Är det där skon klämmer är väl detta lätt fixat! Det finns ju massor av kunskap att hämta in - låna böcker på biblioteket (ex invändig renovering) eller be länsmuseet, länsstyrelsen eller något lokalt byggnadsvårdcentra att hjälpa dig, med praktiska råd eller genom att förmedla kontakt med någon erfaren hantverkare!

Benno! Håller med dig, det gör jag, men jag (liksom Sara) har lite kunskap. Vi är dessutom en familj med tre barn och djur att ta hand om vilket automatiskt leder till tidsbrist och penningabrist :-/ Dessutom tänker man gärna lite praktiskt och att det ska gå snabbt och lätt. Att lerklina barnens sovrum låter för mig som ett jätteprojekt särskilt som barnen är i åldrar 6 år, 4 år och 8 mån.

Visst, kanske är jag lite för bekväm också vad vet jag. MEN lusten att bevara finns och vi är noga med att ha en genomgående stil i hyfsat tidstypisk anda som ger huset en gedigen känsla - till skillnad från förra ägarna ska tilläggas....

Nå, tiden får utvisa vad vi gör. I detta fall är det innerväggarna (inte lerkliningen) som bular och gör rummet fult och trist. Detta känns angeläget att komma till rätta med inom en snar framtid eftersom vi vill snygga till och göra fint både för huset och barnen :D

Ska besöka Gysinge och hämta inspiration. Tack för svaret alla! Nån som vet nån trevlig site på internet ang byggvård av gamla hus?

Benno. Vet du om man kan ta bort spännpappen och bibehålla lerkliningen innanför och sätta gips på den? Eller kommer all lera att släppa då? Vi funderade på att regla upp men då blir det ju till att bygga ett rum i rummet. Måste vi så måste vi men kanske man kan sätta nya väggar på lerkliningen istället?

Vi bor ju hyfsat nära Gysinge så vi ska far dit så snart vi kan kika. Skulle farit dit förra året men p g a en massa renovering och en stooor bebismage blev det inte av. Längtar efter att se vad de har att erbjuda.

Vet du förresten fler ställen än Gysinge man kan åka till för att hitta inspiration. Vi bor i södra Dalarna.

AVbryt, eld upphör!

Inte ska man väl sätta dyr gips på så trevliga väggar?!

Lerklining är enkelt, har dock ingen vidare lust att skriva en avhandling om det här (hör av dig om intresset kvarstå så ska jag se vad jag kan vaska fram). Rätt utförd så blir lerkliningen "lagom" slät, man får tillräckligt slätt för att kunna möblera och inreda men fortfarande en viss struktur som gipset dödar.

När leran torkat kan man måla direkt på den, enkelt så det förslår.

Det är inga problem att "hyfsa till" lerkliningen och bara lägga i där det behövs, krävs bara lite sunt förnuft och förståelse för materialet.

Kan även nämna att det är väldigt kul att klina väggar. 1 helg, alla vänner, mycket god mat och dryck. Sedan är det klart!

JZac: Jag skulle gärna få höra om dine erfaringer med lerklining : kbp@bane.dk

Charlie skrev:
Nja, siten finns fortfarande men tyvärr är forumet stängt. Lämk: [länk]
Enligt deras sida är det dock bara stängt temporär "för förbättringar", har varit det ett tag nu om jag inte har fel för mig...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.