Jag har frilagt ett minst 50 år gammalt golv, som vi hittat under flera lager linoleumgolv och plastmattor. Har låtit slipa golvet och nu håller jag på att måla golvet med Ottossons Pärlgrå linoljefärg. Runt kvistar och andra sprickor i får jag de karaktäristiska mörka fläckarna som jag tidigare stött på när jag satt ny pärlspont och målat.
Min fråga är - kan det verkligen vara så att kvistarna fortfarande kådar efter alla dessa år, och att jag borde shellackera dem? Eller kommer de mörka fläckarna försvinna efter några lager färg?