2 440 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Värme under vedspis?
Nu är det möjligt att jag "cyklat" in på fel forum, men ändå....
Jag renoverar ett gammalt torp. Nu har turen kommit till att sätta in en vedspis. För att få åtminstone 85 cm höjd så gjuter jag en 75 mm högklack som vedspisens fundament, en rektangulär u-balm med höjden 70 mm, ska stå på. I denna klack funderar jag på att dra ett 50 mm avloppsrör i plast, kommer det att bli för varmt för röret i betongen tror ni? Jag skulle ju kunna isolera inuti fundamentet med rockwool t ex.
Anledningen till att röret hamnar där är att jag sliiper riva upp ett fint golv.
Jag renoverar ett gammalt torp. Nu har turen kommit till att sätta in en vedspis. För att få åtminstone 85 cm höjd så gjuter jag en 75 mm högklack som vedspisens fundament, en rektangulär u-balm med höjden 70 mm, ska stå på. I denna klack funderar jag på att dra ett 50 mm avloppsrör i plast, kommer det att bli för varmt för röret i betongen tror ni? Jag skulle ju kunna isolera inuti fundamentet med rockwool t ex.
Anledningen till att röret hamnar där är att jag sliiper riva upp ett fint golv.
Så då har du alltså asklådan tv längst ner och en lucka under ungnen för plåtar etc. ?? Isåfall borde det bli ganska varmt därnere, men om det blir SÅ varmt så röret skadas ....
Har sett att dom ibland gjuter in avloppsrör i rostfritt i husgrunder ..... dom borde tåla en del värme!
Har sett att dom ibland gjuter in avloppsrör i rostfritt i husgrunder ..... dom borde tåla en del värme!
Klicka här för att svara