4 898 läst ·
13 svar
5k läst
13 svar
Båtplyfa till snickarglädje?
Tjena,
Har en fråga som jag tänkte att någon kunnig säkert kan reda ut ett svar på.
Jag behöver fixa till nya konsoler till en veranda med byggår slutet av 1800. Jag har letat runt efter breda, tjocka kärnvirkesbitar men hittar inget värt namnet - tänkte då höra om det är en god idé att köra på båtplyfa som limmas ihop till nödvändig tjocklek och sedan snickras i? Det jag är lite fundersam över är kanterna, om de behöver slutas med något speciellt?
-Donald
Har en fråga som jag tänkte att någon kunnig säkert kan reda ut ett svar på.
Jag behöver fixa till nya konsoler till en veranda med byggår slutet av 1800. Jag har letat runt efter breda, tjocka kärnvirkesbitar men hittar inget värt namnet - tänkte då höra om det är en god idé att köra på båtplyfa som limmas ihop till nödvändig tjocklek och sedan snickras i? Det jag är lite fundersam över är kanterna, om de behöver slutas med något speciellt?
-Donald
Plywood skall inte sitta synligt på en veranda från 1800-talet. Det kommer inte att bli snyggt. De plana ytorna har inte en naturlig ådring och kanterna är fula vad man än gör med dem. Inte blir det bättre när limningarna börjar släppa efter ett par år. Limträskivor eller egenhändigt ihoplimmade brädor är mycket bättre i så fall.
Erik
Erik
Snurre skrev:
Hm, det lutar med andra ord åt limträ, tittade i denna (http://www.svensktlimtra.se/Upload/File/publikationer/2009/Limtrahandbok_200812.pdf) och det enda kruxet som jag kan se är storleken (originalbitarna är 50mm tjocka och ca 300mm över längsta sidan.), men det går ju att sätta i klingan och få till.Avemo skrev:Plywood skall inte sitta synligt på en veranda från 1800-talet. Det kommer inte att bli snyggt. De plana ytorna har inte en naturlig ådring och kanterna är fula vad man än gör med dem. Inte blir det bättre när limningarna börjar släppa efter ett par år. Limträskivor eller egenhändigt ihoplimmade brädor är mycket bättre i så fall.
Erik
Hur är det med prislapp på limträ, är det till att köra spargrisen till sista vilan?
cheetah1 skrev:
Haha, det är ju sant, finns det risk för att de slår sig om man limmar ihop ett gäng?Snurre skrev:
Limträbalk eller skiva, kan man gissa att ett ställe som Bygg-Ole eller Fredells har detta?
Medlem
· Stockholms
· 977 inlägg
Hur grova konsoler letar du efter? Kanske nån byggnadsvårdsfirma kan hjälpa till med var du skall leta efter det?
Ja, kruxet var dock att det brådskade, måste få till det på ett par dagar - har nu limmat ihop ett gäng sågade limfogskivor för att få rätt tjocklek - 54mm - sitter i press och ska kontursågas imorn.Anders_Roslagen skrev:
Har en till fundering dock; för att få det att verkligen sitta i 100 år, är det då en idé att i varje hörn (de är trekantiga i formen) dra igenom bult och mutter (försänkt) och sedan kladda på lite plastic pudding för att dölja dem? Själva snirklingen har jag tänkt köra med handöverfräs och dremel - har som sagt ruskigt brådis.
Alla tips är välkomna till detta hetsjobb.
//Donald
Ehh, vill inte vara elak, men först är du jätteseriös och letar bästa kärnvirket för att få det som originalen, sen vill du bulta ihop och kladda in plastic padding i försänkningarna?! Du kunde man väl lika gärna skurit till något i frigolit som Bauhaus fejk-takbalkar....Är det limmat med vattenbeständig liim ska det väl hålla ett tag, och inte är det väl hela världen om det måste göras om om 10 år, då ni kanske har mindre bråttom?
Byggnadsvård, "hetsjobb" + plastic padding blir fel i samma mening
/A
/A
Produkter som diskuteras: "Byggnadsvård"
Stora boken om byggnadsvård
Den ultimata boken om byggnadsvård
429 kr inkl moms
Läs mer
Helt klart lite av en hädelse att nämna plastic pudding, särskild i samband med byggnadsvård. :blushing:Alko skrev:Ehh, vill inte vara elak, men först är du jätteseriös och letar bästa kärnvirket för att få det som originalen, sen vill du bulta ihop och kladda in plastic padding i försänkningarna?! Du kunde man väl lika gärna skurit till något i frigolit som Bauhaus fejk-takbalkar....Är det limmat med vattenbeständig liim ska det väl hålla ett tag, och inte är det väl hela världen om det måste göras om om 10 år, då ni kanske har mindre bråttom?
/A
Oroar mig fortfarande lite för att jag inte fick dem tillräckligt mycket i spänn - men det ger sig ikväll när det är dax för konturer.
Medlem
· Stockholms
· 977 inlägg
Nu när det är limmat så antar jag att du redan gjort de viktiga valen. Vet inte om det finns så mycket mer att tillägga då, posta gärna en bild, har nämligen inte sett trekantiga konsoler tidigare...
Klicka här för att svara