Tjena,

Har en fråga som jag tänkte att någon kunnig säkert kan reda ut ett svar på.

Jag behöver fixa till nya konsoler till en veranda med byggår slutet av 1800. Jag har letat runt efter breda, tjocka kärnvirkesbitar men hittar inget värt namnet - tänkte då höra om det är en god idé att köra på båtplyfa som limmas ihop till nödvändig tjocklek och sedan snickras i? Det jag är lite fundersam över är kanterna, om de behöver slutas med något speciellt?

-Donald
 
Limträskivor kanske?
 
Plywood skall inte sitta synligt på en veranda från 1800-talet. Det kommer inte att bli snyggt. De plana ytorna har inte en naturlig ådring och kanterna är fula vad man än gör med dem. Inte blir det bättre när limningarna börjar släppa efter ett par år. Limträskivor eller egenhändigt ihoplimmade brädor är mycket bättre i så fall.

Erik
 
Ja att limma egna brädor är också ett alternativ. Kan eventuellt slå sig men målas de när de är torra så kanske det kan fungera.
 
Snurre skrev:
Limträskivor kanske?
Avemo skrev:
Plywood skall inte sitta synligt på en veranda från 1800-talet. Det kommer inte att bli snyggt. De plana ytorna har inte en naturlig ådring och kanterna är fula vad man än gör med dem. Inte blir det bättre när limningarna börjar släppa efter ett par år. Limträskivor eller egenhändigt ihoplimmade brädor är mycket bättre i så fall.

Erik
Hm, det lutar med andra ord åt limträ, tittade i denna (http://www.svensktlimtra.se/Upload/File/publikationer/2009/Limtrahandbok_200812.pdf) och det enda kruxet som jag kan se är storleken (originalbitarna är 50mm tjocka och ca 300mm över längsta sidan.), men det går ju att sätta i klingan och få till.

Hur är det med prislapp på limträ, är det till att köra spargrisen till sista vilan?
 
Om du vill ha tjockleken så kan du ju antingen limma ihop flera eller få tag på en stump limträbalk?. Limträskivor är inte så där fruktansvärt dyrt.
 
C
Alltså, du ska ju inte köpa en balk, utan skivor för snickeriändamål. Det är väl ingen bärande snickarglädje du ska bygga? ;)
 
cheetah1 skrev:
Alltså, du ska ju inte köpa en balk, utan skivor för snickeriändamål. Det är väl ingen bärande snickarglädje du ska bygga? ;)
Snurre skrev:
Om du vill ha tjockleken så kan du ju antingen limma ihop flera eller få tag på en stump limträbalk?. Limträskivor är inte så där fruktansvärt dyrt.
Haha, det är ju sant, finns det risk för att de slår sig om man limmar ihop ett gäng?

Limträbalk eller skiva, kan man gissa att ett ställe som Bygg-Ole eller Fredells har detta?
 
C
Dom flesta byggvaruhusen har nog limträskivor.
 
Hur grova konsoler letar du efter? Kanske nån byggnadsvårdsfirma kan hjälpa till med var du skall leta efter det?
 
Anders_Roslagen skrev:
Hur grova konsoler letar du efter? Kanske nån byggnadsvårdsfirma kan hjälpa till med var du skall leta efter det?
Ja, kruxet var dock att det brådskade, måste få till det på ett par dagar - har nu limmat ihop ett gäng sågade limfogskivor för att få rätt tjocklek - 54mm - sitter i press och ska kontursågas imorn.

Har en till fundering dock; för att få det att verkligen sitta i 100 år, är det då en idé att i varje hörn (de är trekantiga i formen) dra igenom bult och mutter (försänkt) och sedan kladda på lite plastic pudding för att dölja dem? Själva snirklingen har jag tänkt köra med handöverfräs och dremel - har som sagt ruskigt brådis.

Alla tips är välkomna till detta hetsjobb.

//Donald
 
Ehh, vill inte vara elak, men först är du jätteseriös och letar bästa kärnvirket för att få det som originalen, sen vill du bulta ihop och kladda in plastic padding i försänkningarna?! Du kunde man väl lika gärna skurit till något i frigolit som Bauhaus fejk-takbalkar....Är det limmat med vattenbeständig liim ska det väl hålla ett tag, och inte är det väl hela världen om det måste göras om om 10 år, då ni kanske har mindre bråttom?

Byggnadsvård, "hetsjobb" + plastic padding blir fel i samma mening :)

/A
 
  • Gilla
DandrO
  • Laddar…
Alko skrev:
Ehh, vill inte vara elak, men först är du jätteseriös och letar bästa kärnvirket för att få det som originalen, sen vill du bulta ihop och kladda in plastic padding i försänkningarna?! Du kunde man väl lika gärna skurit till något i frigolit som Bauhaus fejk-takbalkar....Är det limmat med vattenbeständig liim ska det väl hålla ett tag, och inte är det väl hela världen om det måste göras om om 10 år, då ni kanske har mindre bråttom?

Byggnadsvård, "hetsjobb" + plastic padding blir fel i samma mening :)

/A
Helt klart lite av en hädelse att nämna plastic pudding, särskild i samband med byggnadsvård. :blushing:

Oroar mig fortfarande lite för att jag inte fick dem tillräckligt mycket i spänn - men det ger sig ikväll när det är dax för konturer.
 
Nu när det är limmat så antar jag att du redan gjort de viktiga valen. Vet inte om det finns så mycket mer att tillägga då, posta gärna en bild, har nämligen inte sett trekantiga konsoler tidigare...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.