Hej,
Jag har nyligen slipat golven (troligen furu) i min lägenhet från 1907, och står nu i färd att bestämma mig för viljen ytbehandling som ger de vackraste golven om jag vill ha dem ljusa / gråvita. Vid förra tillfället oljade jag golven med naturell olja och innan slipningen var de rätt gulröda i färgen. Jag står nu i valet att välja:
1. såpskura
2. luta + såpa
3. kalka + såpa

Har läst på massa olika ställen om dessa olika metoder, för och nackdelar, och alla tycks vara av olika åsikt, varför jag snart vet varken ut eller in vad som är den bästa metoden.

1. Såpskura
Det är den metoden jag just nu kanske mest är inne på. Är medveten om att det tar tid att få dessa silvergrå golven och att de är ömtåliga för smuts och fläckar åtminstone i början innan man har upparbetat den skyddande ytan. Är dock orolig för att dessa golv trots allt ändå kommer att bli gula, för solljuset kommer väl förmodligen att göra sitt hur mycket man än skurar...eller? Ni som har använt er av denna metod, stämmer det att dessa golv till sist blir gula? Skall man välja naturell eller vitsåpa? Har läst att den naturella mer tar fram det gråa medan vitpigmentet kan göra golven lite röda. Stämmer det?

2. Luta + såpa
En del menar att lutning är det enda sättet att stoppa gulningsprocessen och bevara golven ljusa. Stämmer det? I och med att lut gör golven mjuka och uppluckrade är jag lite rädd för att använda den här metoden, även om när jag tittar på golv som är lutade så är de också väldigt fina.

3. Kalka + såpa
Som ovan tycks det råda olika åsikter kring detta. Är ju en metod som delvis användes förr, om än inte så mycket. Hur blir dessa golv? Har hört att resultatet kan variera väldigt mycket, kan bli fint men kan också bli väldigt flammigt. Någon som har erfarenhet?

Tar tacksamt emot era tips kring ovanstående så att jag någon gång kan bestämma mig hur jag skall göra. I väntan på detta ligger mina golv snällt övertäckta för att inte gulna...

4. Luta + vitolja, håller sig fina i många år

Tja eftersom du frågar på ett byggnadsvårdsforum så blir svaret som följer.
JAg funder såhär. Såpskura ger ljusare golv i längden, de är delvis gula innan man uppnått effekten. Våra golv känns gråare efter bara 4 skurningar, men visst är de gula. De lutade golv och +golvolja jag sett, och haft, blir snabbt skitiga och jag upplever dem lite mjuka. Men det blir snyggt. Kalkade golv kan bli flammiga ja, men behöver inte bli det. Hur historiskt "riktigt" det är vet jag inte, har precis som dig läst båda versionerna, senare påfund och eller förekommande.

Så i mitt huvud blir det 1 före 3 före 4 före 2.

Tack för input.

Dr_Jekyll, vilken såpa använde ni till era såpskurade golv? Naturell eller med pigment? Såpa baserad på linolja, tallolja eller sojaolja?

Det är helt en fråga hur mycket jobb/tid man vill lägga ner på sina golv, skurgolv tar lite tid och kraft att genomföra (dock inte så enormt som en del vill få det att låta som), men golven skall skuras några gånger per år (och då inte enbart med en enkel svabb), eventuella möbler skall flyttas på för att komma åt under dem etc.

Lut+olja är en modern variant för att efterlikna de äldre skurgolven. Du kan itne få samma känsla i ett sådant golv som i ett skurat golv.

Vill och orkar du lägga ner tid på skurgolv, kör på det. Känns det däremot tveksamt så ta lut+olja.

Vi valde lut med vitt pigment och ofärgad olja, eftersom att såpskura hela huset (250kvm) känns inte som något vi vill göra.

Skall du välja en såpa för skurning välj en linoljebaserad, kokt och använd kallt vatten (men de vet du säkert redan)

Vi lät golvsliparn köra nåt vitpigment i såpan som polerade in, för att få en liten kickstart. Den såpskurar vi på traditionellt vis (gysinges linoljebaserade såpa) efter det, max 2 ggr/år, borde väl vara oftare...

Snyggt blir det iallafall, och även om det är en del jobb att flytta möbler för att få tomt rum inför skurning, så är det en härlig känsla när det är gjort. Det luktar gott, fläckar och småmärken försvinner och man verkligen känner att golvet trivs av behandlingen.

Jag är glad i flera dagar när jag kommer hem efter jobbet till de skinande sammetslena ljusa golven efter en skurningshelg :)

/A

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.