EB
EB: Jag målade väggen bakom kaminen hos dottern för 3-4 månader sen, och hade inte en tanke på värmen. Det ser bra ut hittills i alla fall.
18 svar · 32,1k läst
F
friki: Här har jag nåra bilder på detta ja menar, tänkte spika en list 15X27mm så man kan öppna fönstret utan problem som oxå täcker mellanrummet där fogen är dålig. Ska jag foga om där känns det som man får trycka in mycket bruk som bara kommer att trilla ner i ventilationspalten. tar fönster karmen skada om man spikar i den?? eller ska jag försöka med bruk som jag tror att det kommer
3 svar · 2,1k läst
·
H
Holten: Kanske varken tjärpapp eller trä är problemet, utan att det är betongen som ska bort? Är den gjuten utan fuktspärr mot mark - vilket är sannolikt med tanke på husets ålder - fungerar betongen som läskpapper och utrymmet ovanför är garanterat alltid fuktigt. Är krypgrunden ventilerad?
6 svar · 4,1k läst
P
Petronille: Låter spännande Aniska! :) Jag har nu i alla fall grundmålat väggarna två gånger med en massa kiselgur i färgen, jag har använt den lite som spackel så nu ser väggarna nästan ut som om de var lerklinade!:D
4 svar · 4,2k läst
Eqliza
Eqliza: Startar en ny tråd..... Tips på hur man stagar en timmerstomme när man plockar ner murstock. Vi flyttar ett timmerhus 5x10m och har kommit ner till första bjälklaget där det vilar på murstocken. Det är inte hela längder utan två stockar går ut från varsida väggen och ändan vilar en bit in på murstocken.....(Hoppas någon förstår vad jag menar.) Det finns inga timmerväggar inne i
0 svar · 1,9k läst
Eqliza
Eqliza: Helgens arbete tog stopp när vi upptäckte att bjälklagen på vinden vilar mot murstocken på fyra ställen. Behöver man staga upp och hur i såfall??
32 svar · 10,2k läst
·
H
hilife: Chico på på Nääs Byggnadsvård är duktig, han har hjälpt mig mycket.
3 svar · 1,3k läst
gafsan
gafsan: Ja, handhyvlade spån! och riktigt dalbränd tjära. Tror inte att Gysinges är det. Dalbränd har inget med Dalarna att göra utan är den metod man använde för att utvinna riktigt fin tjära. http://sv.wikipedia.org/wiki/Tj%C3%A4rdal Jag skulle nog både bygga (knutimra) en maskinhall och pyssla med drängstugan. Det är det oftast värt.
20 svar · 3,7k läst
·
S
sveaman: Som Anders_Roslagen sade så är det mest sannolikt återanvänt timmer. Det har torkat och det blir inte sättningar som det skulle bli om man hade färskt timmer. Att blanda stående och liggande när det är gammal är var vanligt. Man återanvände helt enkelt timmer från en annan stomme men när man hade andra proportioner på det nya huset så var det mycket enklare med stående timmer,
15 svar · 14,2k läst
·
H
Husvagnsthord: http://www.osterbybradgard.com/Sortiment/Produkter/K%C3%A4rnfuru/Gotlandsfalan/tabid/2121/language/en-US/Default.aspx Ytterligare en beskrivning, men på svenska. På Gotland kallas det faltak - mkt vanligt, på rätt hus är det till och med snyggt.
9 svar · 3,0k läst
U
urbann: Ok, ska räkna på det då så jag vet på ett ungefär vad vi skulle landa på.
6 svar · 6,9k läst
Alfredo
Alfredo: [citat] Det är nog en kil som använts som stöd när dörrkarmen monterades. Sitter karmen stadigt så är det nog inget att bekymra sig om.
5 svar · 7,2k läst
·
Z
zeltber: Jag ska olja mina furugolv med en vitpigmenterad golvolja och på Bauhaus säljer dom en som heter Woca, är det någon som provat den. Eller har ni andra erfarenhter av golvoljor, jag hittar bara info om hårdvax och lutvarianter. Om det är ett bra pris och kort torktid så är det ju ett plus.
0 svar · 1,9k läst
M
magnu: Det beror på vad du har lust att betala och hur mycket du behöver. Du kan få vilken profil du vill, bara du betalar en uppsättningskostnad. Det klarar alla som säljer virke, med undantag för masshandlarna. Uppsättningskonstnaden är någon till några tusenlappar. Om du behöver några meter, blir det rätt dyrt, då kanske du kan handhyvla något som duger. Om du ska ha hundra meter blir
1 svar · 2,9k läst
A
AugustÅsa: Tack x
2 svar · 1,6k läst
·
A
2 svar · 1,6k läst
·
C
Chaan: [citat] Korsvirkeshus är eg. en ålderdomlig konstruktion där man ställer stående stammar som går i kors i taknocken. Jag kallar skåne- och danmarkshusen för fackverkshus istället. Eftersom begreppet korsvirkeshus redan är taget.
5 svar · 5,9k läst
Sommartorparn
Sommartorparn: Jag har ett putsat hus som alltid har vitkalkats. På sina ställen finns mörka partier som lyser igenom, särskilt vid fuktig väderlek. Dessa består av gröna alger som under många år har kalkats över. För många år sedan gjorde jag en ordentlig rengöring av fasaden och försökte få bort dessa fläckar. Fick då rådet att stålborsta tills allt det gröna var borta. Det var ett himla
0 svar · 1,6k läst
S
Smältarn: Eller testa att köpa smedens rostlösare och ha på det.
4 svar · 1,5k läst
Tiofingers-Perra
Tiofingers-Perra: Just det, Sophie, det är ju de långa och speciellt klippta håren på en svärdsläpare som gör att det är så enkelt att dra raka streck på frihand+ linjal med den, vid all målning, inte bara marmorering som du kanske har provat. En smal oljefärgspensel (flat svinborst ?) håller ju inte så mycket färg och kan därför vara svår att dra långa streck med. Alla trivs bäst med sina egna
3 svar · 1,7k läst
2
20talsvillan: Om du vill ta reda på när det är byggt kan lantmäteriets historiska kartor vara till hjälp. Om huset har varit brandförsäkrat kan det finnas bra information i inscannat i SVAR.
7 svar · 4,4k läst
B
bymmot: Nej Väggen är torr. Det är träbrädor som har varit täckt med skivmaterial. Troligen gar det bildaats fukt däremellan.
3 svar · 1,9k läst
B
billy_baver: Har du kört grävare förr? Om inte skulle jag råda att istället hyra in en traktorgrävare med förare. Då får du jobbet gjort, och det tar inte många timmar.
5 svar · 2,5k läst
T
tompaah7503: Lohberger är ett känt märke så det finns en del skrivet redan, den här Googlesökningen http://www.google.se/#&q=site:byggahus.se+lohberger ger över 100 resultat varav kanske den här tråden kan vara intressant, där är en som har erfarenhet av Lohberger http://www.byggahus.se/forum/vaerme-allmaent/162150-koekspanna.html Så en reflektion som inte har med värmesystemet direkt att göra,
4 svar · 3,0k läst
D
DanNym: När det gäller frågan om linoljefärg har jag inte att dugg att bidra med... Men när det gäller kalkfärgsfrågan så kan man nog säga såhär: Det är inte svårt men det är väldigt viktigt att man gör rätt! (som med alla andra färger, med andra ord) Jag skulle dock avråda från alla ytor som du har ett behov av att kunna torka av, den blir ju matt och sugande och inte
17 svar · 10,2k läst
H
Hermes: Det normala skulle nog vara att lägga in det, skruva och sedan lägga om ev. komplettera, och spika när det torkat färdigt. Du ser ju var du skruvar när du lägger in det så risken att spika fel sedan är liten. Brasklappen i detta fall är väl att det inte är helt säkert att du får den effekt av golvvärmen du hoppas på (även om springorna är större på vintern när den behövs
8 svar · 5,5k läst
T
TorpSara: Är det månne Ebbalunds byggnadsvård? http://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-hojdhagen-varmdo-kommun-gamla-vagen-30,-ebbalund-1740176
0 svar · 2,0k läst
M
mackeoanna: Här är ju en fråga jag kan svara på som är hygientekniker! ;) Dammsug givetvis allt vad du orkar först och främst. Använd sen microfibermoppar och microdukar. Mopparna kan du använda både på väggar och golv. Fuktigt inte blött!!!!! Vad du än gör, överdosera inga rengöringsmedel! Du kommer ha byggdamm i luften läääääänge. Men det landar ju så småningom.........
3 svar · 16,6k läst
O
ozean: Titta på pohiller.se. Dem har dropplister i trä
6 svar · 12,8k läst
·
H
HanDan: Ok. Tack!
2 svar · 1,8k läst
H
2 svar · 1,8k läst
N
Nilsson65: Eftersom du bor i lägenhet så kanske någon granne har kvar orginallisterna. Sätt upp en efterlysning i entrén så slipper du kanske gissa.
4 svar · 1,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.