2 142 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Lägga upp/lagra timmerstomme
Finns det någon vänlig själ som kan ge mig en bild, ett foto HUR man ska/kan lägga upp en timmerstomme över vintern så att den mår bra.
Inom två veckor ska vi flytta vår stomme en knapp kilometer och jag har fortfarande inte fått klart för mig hur den ska kunna överleva vintern under.....Ja, vadå??
Vår tanke är en grund av tegel (den gamla, trasiga murstocken), pressening, lastpall och sedan stommen. Som tak: spika ihop ett par av takstolarna med pressening över???? Hjälp!!:S
Inom två veckor ska vi flytta vår stomme en knapp kilometer och jag har fortfarande inte fått klart för mig hur den ska kunna överleva vintern under.....Ja, vadå??
Vår tanke är en grund av tegel (den gamla, trasiga murstocken), pressening, lastpall och sedan stommen. Som tak: spika ihop ett par av takstolarna med pressening över???? Hjälp!!:S
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Lastpallar som "grund", gärna några pallar hög så timret kommer upp från marken.
Ett lager timmer, 4-5 strö (en regel tvärs för att bilda luftspalt) sedan ett lager timmer, strö, timmer osv.
På slutet kan man lägga färre timmer per varv så får man en naturlig takås.
Presenningen ska inte gå ända ner till marken, måste ventileras.
Protte
Ett lager timmer, 4-5 strö (en regel tvärs för att bilda luftspalt) sedan ett lager timmer, strö, timmer osv.
På slutet kan man lägga färre timmer per varv så får man en naturlig takås.
Presenningen ska inte gå ända ner till marken, måste ventileras.
Protte
Menar du det TorpSara??? Huset har stått utan mössa i en dryg vecka och jag har ångest varje dag det regnar, vilket det gör var och varannan dag........(Allt invändigt "värt att spara" är omhändertaget) Tack för att ni delar med er av era erfarenheter!
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Nog skulle jag ha en presenning över.
Protte
Protte
Husen stod ju inte helt sällan en säsong eller så utan tak för att sjunka ihop förr. Vår stomme hade stått åtskilliga år utan tak innan vi tog ner den. De översta stockvarven var rätt illa därann, men det hade definitivt mer med virkeskvaliteten (usel om man jämför, huset har höjts utan speciellt mycket själ och hjärta en gång) att göra än med taklösheten. Vädras stommen så gör inte vatten så mycket på den tiden, jämför med en gammeldags vedtrave som aldrig var täckt, eftersom täckningen i sig riskerar att stänga in fukt. En bild på vår bröt med stockar skulle nog göra dig häpen, De sorterades grovt in i A-D och lades på läkt i fyra högar, inte mer än så. Mellanbjälklag etc i en hög för sig. Mellanbjälklagen, som inte användes, är fortfarande i mycket fint skick trots att de nu legat fem år under bar himmel. Distansen från marken är som tidigare sagt det viktigaste. Vi fick lite påväxt av mögel på ett par dåliga stockar som dessutom legat för tätt. Det var allt. De stockar som vi inte kunde använda (gavelspetsarna och syllen) klarade inte av själva hanteringen i sig och var redan väldigt kexiga när vi tog ne dem, vilket som sagt var uppenbart virkets orsak eftersom långsidornas stockar var i relativt fint skick ända upp.
Hade vi gjort om det nu hade vi nog lagt markduk under travarna, det hade gjort det hela trevligare vid sorteringen. Mycket fotografier var också ovärdeligt för oss när märkningarna var lite svårtolkade, vilket de gärna blir hur noga man än är.
Klicka här för att svara