Hej
Det var ett tag sen jag var här på forumet men nu skulle jag behöva "bolla lite". Vi är i stånd att flytta vår timmerstomme (lite kvar att göra dock...) och jag har lite fundringar kring en konstruktion på vinden. (Försöker att bifoga en bild)
Bottenvåningen är i timmer (både liggande och stående) på övervåningen finns det ett inrett rum där "ramen" (av liggande plank) är knutat och dymlat ihop med ytter-gavelväggen (Väldigt fint och gediget gjort!)
Ska man (märka) och riva den i samband med resten av stommen eller kan man ta bort den innan?
Kan tilläggas att vi inte kommer att kunna sätta upp den som orginalet då timmerväggen den "fäster i" är rutten på mitten, vid fönstren.
Tacksam för era synpunkter!
Lyckades inte bifoga bild!
Det var ett tag sen jag var här på forumet men nu skulle jag behöva "bolla lite". Vi är i stånd att flytta vår timmerstomme (lite kvar att göra dock...) och jag har lite fundringar kring en konstruktion på vinden. (Försöker att bifoga en bild)
Bottenvåningen är i timmer (både liggande och stående) på övervåningen finns det ett inrett rum där "ramen" (av liggande plank) är knutat och dymlat ihop med ytter-gavelväggen (Väldigt fint och gediget gjort!)
Ska man (märka) och riva den i samband med resten av stommen eller kan man ta bort den innan?
Kan tilläggas att vi inte kommer att kunna sätta upp den som orginalet då timmerväggen den "fäster i" är rutten på mitten, vid fönstren.
Tacksam för era synpunkter!
Lyckades inte bifoga bild!
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 175 inlägg
Var det bara en fråga om du skulle märka upp den eller inte? I sådana fall gillar jag dina problem
/C
/C
valter53: Det har du helt rätt i! Chrissofsweden: haha, jag kanske var lite luddig, men min undran är hurvida denna konstruktion är "bärande". Tyvärr är ju timmer-ytterväggen helrutten under fönstret och rumskonstruktionen är inget vi tänkt spara för att sätta upp.....så för enkelhetens skull, skulle man vilja riva rummet innan det är dags att plocka ner timret.
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 175 inlägg
Hahaha okej! Då är det en riktigt bra fråga Tyvärr kan jag inte hjälpa dig, då jag var inne på första lösningen.. att märka upp det
/Christian
/Christian
Jag ser inte om du har takstolar eller ryggås, men konstruktionen kan ev påverka vridstyvheten i timringen. Vi har själva tagit bort innerväggar till en vindskammare i bagarstugan, men de var i stående timmer och inte laxade i ytterväggen. Fråga en timmerman vid uppsättning men gör som valter53 säger.