Byggnadsfysik
GoForIt: [citat] De seriösa tar sig an sådant här också.. Ett kort besök på plats, du delger planer och ritningar och du får utförliga instruktioner tillbaka.
justusandersson: På denna länk kan du läsa mer om infästningar i gipsskivor vid sidan av bakomliggande reglar: http://www.gyproc.se/fästa-i-gipsvägg Maximal skjuvkraft per skruv är den uppgift du skall titta efter. Beroende på val av skruv kan en BESTÅ skena klara mellan 40-70 kg. Det är inte särskilt mycket om ni tänker er skåp eller liknande. Kan ni skruva genom gipsen i träreglar kan ni lasta
Hassekaliber: [citat] Ok Tack för svar Då är det bränt tegel som gäller antar jag för lerteglet vittrar sönder Mvh H.
Emil_K: Det beror på hur den sitter infäst i bjälklaget. Det gör däremot varken till eller från om du borrar i den eller inte, förutom att du får borra genom mer trä.
Karl_Pedal: [citat] Nu har jag läst på lite mer hos Sika och blir inte direkt mindre förvirrad. Vanligt SikaBond 530 (vitlim) anges ha ett presstryck på 2-4 kg/cm² medan SikaBond 545 (PU) har inget presstryck angivet.
SandmanNet: Följdfråga på detta - kan jag sätta på en extrabalk på uppläggen? Alltså, egentligen ta två till 45x90 balk och skruva fast den i befintliga balkar, men så den inte går ned i golvet? Tanken är att stärka upp de två befintliga uppläggen temporärt men inte sabba för mitt golvläggande (då det annars skulle bli två 45x90 "hål" i golvet eller två utstickande balkar på väggen
justusandersson: Eftersom huset har en plankstomme är det sannolikt byggt före 1950. Man var inte så systematisk på den tiden, utan golvbjälkarna skarvades där det var möjligt. Det finns alltså flera väggar som fungerar som hjärtväggar. Inte heller var man alltid så noga med att väggarna i plan 2 skulle stå rakt över väggarna i plan 1. Jag bedömer det som mycket mer sannolikt att garderobens
justusandersson: Det är ju 16,8 kN per pelare enligt vad du fått fram, så det är lugnt. Med x- och y-led menas de två riktningar som en pelare med ett rektangulärt tvärsnitt har, där x-ledden är den smalare och y-ledden den bredare. För en pelare med kvadratiskt tvärsnitt är x och y lika stora. Dock är limträ lite styvare i fogarnas längdriktning.
Rabbithole: Det räcker nog med en 45mm regel så välj det som blir snyggast. Jag hade lagt en golvfoam mellan reglel och golv för att minska risken för knarr
Nötegårdsgubben: En miljon är ju en rätt beskedlig summa för att få ett nyrenoverat bostadshus för. Men jag gissar att det kan dra iväg betydligt högre än så. För ska ni renovera på riktigt med takbyte, kök och badrum, el, isolering osv. så kostar var sak sin slant. Fundera på vad för olika moment som krävs och försök prissätta dem separat. Och fundera på varför ni vill renovera det. Vill ni
justusandersson: Det finns ju fler aspekter på din sista fråga som jag inte kan bedöma, t.ex. var på tomten hamnar öppningen? Mht konstruktionen borde öppningen vara på långsidan, men om du undviker I-balkarna spelar det nog inte så stor roll. Tänk på funktionen i första hand.
designine: Om man bara hade en exakt metod hur att gå tillväga, så vore det kanske värt lite jobb. Vet du hur exakt och med vilka verktyg?
hempularen: Dessutom så bör dosan monteras så att det blir isolering mellan den och yttertaket, annars har du en köldbrygga där, och får kondens inne i dosan. Detsamma gäller slangen. Om den sitter på den kalla sidan av isoleringen så kan det bli kondens inne i slangen. Den skall heller inte ligga inbäddad i isolering, typ mitt i, för då blir det istället för varmt inne i slangen när det går
axn: Stort tack! Följer upp med några bilder om och när det blir av! Mvh, Magnus
justusandersson: Det är fortfarande lite tunt med information. Byggår, hur ser husets överbyggnad ut? Planritning på källaren underlättar också en bedömning. Jordtryck är normalt inte ett problem om inte omgivande mark är utsatt för onormala vibrationer, tunga transporter mm. En armerad 30 cm tjock betongvägg tål väldigt mycket, det är ju i princip ett skyddsrum. Källarväggar i betong var rätt
Peter_K: Några åsikter ? https://www.byggahus.se/forum/badrum/294832-annu-en-bjalklagsfraga.html
Öhrlund: Tack "huggan" för din uträkning och svar på min balkfundering.Nedböjningen verkar inte bli stor med dessa laster,men det är ju också en liten traktor det rör sig om.Det är en Volvo BM 320,en liten mygga jämfört med de bjässar som många har idag. Jag skall ta till mig din formel och din beräkning och så hoppas jag kunna påbörja balkprojektet och ta mig över bäcken.Än en
justusandersson: Man kan se problemet på flera sätt. I youtube klippet gör de en lösning som skall hålla generellt oberoende av var i landet man befinner sig (snölasten varierar mycket mellan syd och nord) och oberoende av byggnadens storlek (byggnadens takyta bestämmer storleken på de totala laster som skall hanteras). Räknar man i stället på problemet med utgångspunkt från de aktuella
13th Marine: Sen måste man ju inte ha balken under, den går ju faktiskt att lägga ovanpå (på vinden) och sedan "hänger" man takstolarna i den.
SBH: [citat] det får du göra bara längre skruv eller spik. du säkert även kapa i glesen. rören tror jag inte att elan borrar in i glesen.
justusandersson: Det ser mycket bra ut. Trevligt med återkoppling!
Mikael_L: Det där verkar vara att någon snål jävel tidigare återanvänt mögliga eller kalkade plank, istället för att sätta upp fräscht nytt hela vägen.
trabyggare: Ja. Enbyggnadsingenjör eller annan som kan dimensionera träkonstruktioner vore bra. Jag har en förhoppning om att någon på forumet hade någon konstruktör att rekommendera.
bossespecial: Känns lite som du blandar och ger lite i din beräkning. Rekommenderar att du ber någon att räkna på balken. Pelarna kommer inte alls bli stora, storleken på pelarna bestäms kanske mer av utförandet. Hur lägger man upp en HEB180 på en VKR60 t.ex. Träpelare av konstruktionsvirke är att föredra?
Meurman: Skulle vara intressant med tankar kring gammal papp som sitter på hus från typ 1900-talet innanför panel på timret... Kan tänka mig att den är difföppen, billig (om den finns att få tag i), långa längder, vindtät? Skör...
fbg: Hej! Mitt hus ser liknande ut. Jag har utan vidare kunnat ta bort flera utav kattvindarna. Vi konstaterade att det var högbenen som tog upp krafterna. Reglarna i kattvindsväggarna stod varken mot golvreglar eller takstolar, väggen var uppbyggd som en vanlig ej bärande vägg. Tror dock det är viktigt att inte ta bort "alla" väggar på övervåningen. Även om bärigheten är ok kan
Granngubben: Är vinkeln alfa verkligen 82,42 grader? I så fall får du nog väldigt stora krafter.
Kortling: Jag får det till att 0,4 KN motsvarar 40kg /m2. Med plåt 8 kg/m2 Råspont 9kg/m2 Gips 9kg/m2 Ger det Ca 14 kg /m2 tillgodo för papp och isolering vilket borde vara fullt tillräckligt.
Thomas_Blekinge: Bärkraften klarar du lätt med 120 mm på höjden. Svårare är att stegen inte vippar i sidled dvs när någon står på ytterkanten. En möjlighet är att ha en motsvarande stöd på innerväggen eller i innerväggen och en kraftig planka som tål en del överhäng. Eller får du bygga en trapez under varje steg som stödjer mot mittbalken.