Ska köpa reglar 45x220 och väljer mellan C24 och C30. Enligt konstruktionsverktyget ska jag använda den högre hållfastheten, men är det egentligen någon skillnad i praktiken?

Ja det är stor skillnad. C30 har 25 % högre böjhållfasthet än C24. Beroende på hur du ska använda reglarna kan skillnaden vara avgörande. T.ex. så klarar C 30 virke längre spännvidd när det används som golvbjälkar.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Ja det är stor skillnad. C30 har 25 % högre böjhållfasthet än C24. Beroende på hur du ska använda reglarna kan skillnaden vara avgörande. T.ex. så klarar C 30 virke längre spännvidd när det används som golvbjälkar.
Oj, är det såpass skillnad..!!
Det ska vara till ett tak där spännvidden är 4.1m och 20 graders lutning

Vilken dimension tänker du använda? (Tvärsnittsmått alltså).

J justusandersson skrev:
Vilken dimension tänker du använda? (Tvärsnittsmått alltså).
Vet inte om jag förstod dig rätt nu, men balkarna blir på 45x220 med cc60.

Det verkar vara svårt att få tag på c30 och det är väl beställningsvaror? Får man raka balkar/reglar om man gör en sådan beställning? Det beror väl på var man beställer ifrån förstås..

Nästa problem blir alltså att få tag på dessa.

Redigerat:
Nu har jag mätt tillbyggnaden en gång till och fått fram;
Bredden (som takbalkarna skall löpa över) 4.18m
Taklutningen 17 grader
Cc60

Och det ska enligt beräkningsprogrammet räcka med c24 i dimensionen 45x220

Det är lugnt nu, för det har löst sig. Var på en rekognosceringsrunda idag och hittade torra spikraka reglar!!!

Bästa svaret

För ett tak med spännvidden 4,1 m i Skaraborg (snözon 2 om det inte är på Billingen) räcker 45x220 C 24 c/c 600 mm. C 30 virke ger lägre nedböjning på mitten.

• Gilla
Mogg
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
För ett tak med spännvidden 4,1 m i Skaraborg (snözon 2 om det inte är på Billingen) räcker 45x220 C 24 c/c 600 mm. C 30 virke ger lägre nedböjning på mitten.
Ja, jag kör på c24!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.