Byggahus.se

Aspest

1. lillavillan
    Medlem Nivå 1
    Hej har en trasig kakel platta i köket och vet att det finns aspest där. Ska jag byta ut plattan så fort som möjligt eller är det lugnt?

2. E
    Medlem · Nivå 19
    Asbest. Känns som du överreagerar.

3. H
    Moderator · Nivå 25
    Ur asbestsynpunkt finns det ingen anledning att byta ut plattan.

OM det finns asbest där så är det kakelfixet som plattan sitter fast med, och ev. fogen mellan plattorna som innehåller asbest. Fibrerna ligger hårt bundna till materialet, och det kommer inte ut några fibrer bara för att en platta är trasig.

Det kan behövas en sanering den dag du väljer att byta ut plattorna. Då knackar man bort plattorna, och fräser bort kvarvarande fix från väggen. Vid det arbetet kan man behöva kapsla in området med ett plasttält. Och kanske ha lite speciella arrangemang för utsuget från fräsen.

• Laddar…
  4. Anna_H
    Husägare · Nivå 19
    Om det mot all förmodan finns asbest bakom plattorna är det bättre att inte göra något förrän det är absolut nödvändigt.

• Laddar…
  5. T
    Medlem · Nivå 9
    Skulle oroa mig mer över bristen på fog och felaktigt fall än den spruckna plattan.

• Laddar…
  6. J
    Hobbysnickare · Nivå 14
    Verkar vara Asbest-oktober nu! Många börjar noja samtidigt , blir vi mer och mer oroliga numera?

7. richardtenggren
    Verktygstokig · Nivå 15
    Fast det här är ju något annat, AS-PEST!

8. useless
    Självbyggare · Nivå 23
  9. MultiMan
    Medlem · Nivå 9
    Aspest var/är tydligen också ett finskt band av tvivelaktig förmåga:

Våra finska forumvänner kanske kan berätta mer?

Ulf Kristerssons "ända in i kaklet" får plötsligt en ny och farligare innebörd i och med denna tråden. Hellre plattan i mattan än aspest i pannan, som Stig Blomqvist brukade säga.

Redigerat 25 okt 2018 02:00
  10. T
    Medlem · Nivå 9
    Det är.så ofta ibland det kommer en ny medlem som nojjar sig om asbest alltid och sen försvinner så man nästan misstänker det är troll som driver med oss

11. lillavillan
    Medlem Nivå 1
    Ja det ska fixas :)

12. lillavillan
    Medlem Nivå 1
    Hej jag är ingen troll hahahah