F
Vi vill sätta in ett uterumsparti i en vägg på fritidshuset. Partiet är 400 cm brett. Fyra "vanliga" takstolar med upplag på balken över fönsterpartiet någorlunda jämnt fördelat. Taket är 6,7 meter brett plåttak med 22 graders lutning och snözon 2,5. Räcker det med en limträbalk på 115 x 315 över fönsterpartiet? Vi skulle kunna få in en 360 hög men 405 blir knepigare.
 
Om det är fribärande takstolar på 6,7 meter (typ fackverksmodell) så räcker 115x315 för att hålla nedböjningen över fönsterpartiet under spv/300 dvs ca 13 mm. Just när det gäller skjutfönster kan det finnas skäl att begränsa max nedböjningen lite mer. Jag skulle satsa på 140x315 eller 115x360.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
F
Tack justusandersson!
Du förbättrar min nattsömn :-)
Jag kollar på en 115x360.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.