Vi vill sätta in ett uterumsparti i en vägg på fritidshuset. Partiet är 400 cm brett. Fyra "vanliga" takstolar med upplag på balken över fönsterpartiet någorlunda jämnt fördelat. Taket är 6,7 meter brett plåttak med 22 graders lutning och snözon 2,5. Räcker det med en limträbalk på 115 x 315 över fönsterpartiet? Vi skulle kunna få in en 360 hög men 405 blir knepigare.