Bor i ett nyköpt betonghus från 1954 och funderar på att riva 1,5-2 av väggen som går mellan kök och matrum. (kommer vara cirka 80 cmvägg kvar) väggar i huset består av tjockare betong/block (siporex). Är det någon som kan se utifrån följande ritningar om denna vägg är bärande eller ej? Noggrannare undersökning skall såklart göras men önskar er input!
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 274 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 274 inlägg
Bärande väggar brukar befinna sig tvärs takstolarna .
Mellanbjälklag kan enbart bära en viss sträcka , typ 4-4,5 m , därefter ska det stöttas av bärande väggar tex.
Limträ kan användas för att växla av bärande väggar , kräver en ingenjör för att räkna fram rätt dimensioner/utförande + bygglov.
Mellanbjälklag kan enbart bära en viss sträcka , typ 4-4,5 m , därefter ska det stöttas av bärande väggar tex.
Limträ kan användas för att växla av bärande väggar , kräver en ingenjör för att räkna fram rätt dimensioner/utförande + bygglov.
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Väggen är bärande. Det kan man läsa ut av sektionsritningen. Den behöver ersättas av en limträbalk (förslagsvis). Du har ett lättbetonghus, inte ett betonghus. Det är stor skillnad.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 211 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 211 inlägg
Hur är det med den där väggen i garaget som verkar vara borttagen?J justusandersson skrev:
Den är också utritad på sektionsritningen.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag är ganska säker på att det är ett betongbjälklag över källaren där armeringen över garaget ligger tvärs längdriktningen. Den borttagna källarväggen var därför säkert inte bärande. Jag litar aldrig helt på att sektioner är konsekvent ritade.
Planen är att sätta dit en I balk då vi har en att tillgå. Har du möjlighet att upplysa mig, hur utläser jag det från sektionsritningen?J justusandersson skrev:
Eller är det just för att den är med på sektionsritningen?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Man måste utgå från hustypen, i det här fallet ett regelhus i 11/2 plan. Då vet man att mellanbjälklaget behöver ett upplag på ca halva sträckan. I ett regelhus ligger bjälklagets bjälkar parallellt med takstolarna. Byggåret säger oftast mycket om hustypen.
J justusandersson skrev:Man måste utgå från hustypen, i det här fallet ett regelhus i 11/2 plan. Då vet man att mellanbjälklaget behöver ett upplag på ca halva sträckan. I ett regelhus ligger bjälklagets bjälkar parallellt med takstolarna. Byggåret säger oftast mycket om hustypen.[/QUOvvvvvvTE]
Okej . Förstår jag dig rätt om vi då säger att husets längd är säg 12 meter att mellanbjälklaget behöver minst 6 meter bärande vägg?
Klicka här för att svara