O olahall skrev:
Bjuder på en snabb skiss... :)

[bild]
Nu börjar tankarna likna något mer vettigt. Är inte helt såld på idéen än. Den kommer förmodligen se bättre ut som en skiss på papper än i verkligheten... Men detta är eoner bättre än din fackverksbalk!
Bolla lite tankar till så är du nog hemma. Just nu så är det nedan markerade balk som du kommer behöva dimensionera rätt så inte allt bågnar nedåt av egenvikten:
Skiss av ett byggnadsprojekt med en takkonstruktion och en markerad balk som behöver dimensioneras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

T tobbbias skrev:
Nu börjar tankarna likna något mer vettigt. Är inte helt såld på idéen än. Den kommer förmodligen se bättre ut som en skiss på papper än i verkligheten... Men detta är eoner bättre än din fackverksbalk!
Bolla lite tankar till så är du nog hemma. Just nu så är det nedan markerade balk som du kommer behöva dimensionera rätt så inte allt bågnar nedåt av egenvikten:
[bild]
Japp!
Jag mäter och tänker här! :)

Är just nu inne på att längsta balken blir 45x220 och kortaste 45x70, för att få lutningen.

Har mätt lite mer noga nu, om än ganska grovt...

Längsta bärlinan: 450cm
Kortaste bärlinan: 260cm
Längsta regeln: 490cm

Om jag ska ha en lutning på 1/10, måste jag upp i 250 i högsta punkten om jag utgår ifrån 2 meter som lägsta punkt längst in i hörnet.

Det innebär att längsta bärlinan måste ligga på 230cm och den kortaste på 215cm.

Men det räcker kanske med mindre lutning???
I så fall skulle jag klara mig på en bärlina med dimensionen 45x220 på längsta.
Det skulle ge en lutning strax under 0,7/1.

Input på det??

:/

Börjar dock fundera över stolparnas belastning nu...

Vilken dimension behöver de vara för att hålla detta bygge???

belastningen blir kanske iofs mest nedåt på dem. De tvärliggande bärlinorna stabiliserar ju.

Men ändå värt att beskta?

O olahall skrev:
Bjuder på en snabb skiss... :)

[bild]
Snyggt

• Gilla
olahall
  • Laddar…
O olahall skrev:
Japp!
Jag mäter och tänker här! :)

Är just nu inne på att längsta balken blir 45x220 och kortaste 45x70, för att få lutningen.
Du kan ju även skifta stolparna till den yttre bärlinan så som blir högre istället för att montera en 220 regel.
Du borde nog ha 90x90 stolpar på dom då dom kommer ta den mesta lasten.
Den längsta regeln kan du säkra genom en dryg halvmeters stolpe över yttre bärlinan och en vajer spänd mellan regelns bak och framkant.
Kan bli ganska läckert, du kan till och med spänna vajern så att regeln böjs något uppåt.
En halvtokig idé men den lär i alla fall säkra att regeln inte böja nedåt.

GoC GoC skrev:
Du kan ju även skifta stolparna till den yttre bärlinan så som blir högre istället för att montera en 220 regel.
Du borde nog ha 90x90 stolpar på dom då dom kommer ta den mesta lasten.
Den längsta regeln kan du säkra genom en dryg halvmeters stolpe över yttre bärlinan och en vajer spänd mellan regelns bak och framkant.
Kan bli ganska läckert, du kan till och med spänna vajern så att regeln böjs något uppåt.
En halvtokig idé men den lär i alla fall säkra att regeln inte böja nedåt.
Det är ett ganska stort projekt att byta stolparna eftersom de jag har nu sitter i ankare, som jag i så fall måste byta till större.

Jag är inte riktigt med hur du menar med wire.
Jag vill ju lägga en duk på taket, ovan ifrån.
Skulle då inte stolpe och wire vara ivägen.

Den fritt hängande delen blir bara 170cm, så det känns inte som det kommer hänga nedåt allt för mycket.

Vet inte riktigt hur mycket det blir. Kan som sagt inte hur man räknar på det.

:/

Står reglarna på jordankare så lär du troligen ändå få byta mot plintar. Jordankare klarar inte belastningen av taket utan kommer troligen sjunka av den ökade belastningen. Men det beror ju även på vilken mark du har slagit ner dom i. Så jag tror att arbete med att gräva ned plintar för pelarna för den yttre bärlinan bör du nog räkna med.

GoC GoC skrev:
Står reglarna på jordankare så lär du troligen ändå få byta mot plintar. Jordankare klarar inte belastningen av taket utan kommer troligen sjunka av den ökade belastningen. Men det beror ju även på vilken mark du har slagit ner dom i. Så jag tror att arbete med att gräva ned plintar för pelarna för den yttre bärlinan bör du nog räkna med.
Jag har 95x95 stolpar. De står i jordankare och med franska skruvar i trädäckets yttre regel som är 45x170

O olahall skrev:
Jag har 95x95 stolpar. De står i jordankare och med franska skruvar i trädäckets yttre regel som är 45x170
Då lär det med stor sannolikhet fungera helt ypperligt.

GoC GoC skrev:
Då lär det med stor sannolikhet fungera helt ypperligt.
Var lite snabb...det är 70x70 stolpar...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.