Vi har stenplattor nu på framsidan, överallt utom i två rabatter.
Nu vill jag lägga andra stenar där och göra om lite, kan man låta underlaget vara som det är när man tar bort dom gammla plattorna eller måste man fixa till det?
De lattor som ligger nu ligger jätte bra, ingen som är ner sjunken eller ligger snett eller så...

Hoppas ni kan hjälpa mig...och sen undrar jag också hur mycket det brukar kosta att få garageuppfarten asfalterad? den ligger på dryga 20 kvm.

Det är litet sådär att "det beror på"...

Om de befintliga plattorna är någorlunda stora och stenarna du tänkt dig betydligt mindre, så är det inte riktigt helt säkert att ett underlag som har funkat bra för plattorna funkar lika bra för stenarna. För eftersom en platta sprider ut ev. belastningar över en större yta, kan den klara sig med ett litet sämre (tunnare eller ostadigare material eller mindre väl packat) bärlager under än stenarna kan.

Men ändå...om jag vore i dina kläder skulle jag nog i alla fall tveka inför att göra om underarbetet om det har funkat så bra. Kanske skulle jag fundera över hur marken är under underarbetet, det naturliga underlaget alltså. Vore det t ex fast moränmark skulle jag nog vara rätt böjd att chansa på att det befintliga underlaget duger, vore det lerjord skulle jag nog vara lite mer tveksam...

Om asfalteringskostnader har jag inget att komma med utom tipset att man kan få det billigare om man hittar några grannar, som också vill ha asfalterat, och gemensamt kontaktar en asfaltläggare som kan komma och göra alltihop vid ett tillfälle.

Hej!

Tack för ditt svar! :)

Stenarna som ligger nu är 40*40 och dom jag kollar runt efter är ganska mindre ja.
För att kolla lagret under räcker det då att bara ta bort en platta och gräva lite?
Om det nu skulle visa sig vara lerjord, kan man då göra om underlaget direkt på eller ska man först ta bort allt och börja om från början?

Tyvärr har alla i min radhuslänga redan asfalt och jag antar att dom alltid haft det så det är bara vi som har plattor på hela framsidan förutom de två rabatterna tyvärr.

Har ungefär samma frågeställning inför "moderniseringen" av min uteplats.
nu har jag ca 30 m2 cementlattor (40*40) som är smutsiga, ligger lite oljämt samt fullt med ogräs i springerna. ( har legat i 30 år)
Funderar på att
1 Lägga ut en geoduk.
2 fylla på med 5-10 cm stenmjöl.
3 lägga på marksten, typ "gårasten"

Är detta en möjlig lösning eller måste jag "riva" upp allt det gamla och lägga om allt igen.
Göran

Joseful81 - förlåt, jag tappade bort den här tråden ett tag. Jag tycker du ska ta upp ett par plattor och gräva ner ett par dm så att du kan se både det gamla underarbetet och vad det finns under det. Närmast under plattorna finns antagligen ett fåtal cm sand eller möjligen fint grus. Det intressanta är vad som finns under det. Verkar det vara en naturligt stadig mark eller t o m ett tidigare gjort bärlager tycker jag att du kan lägga på det som finns, bara jämna till ev. ojämnheter som kan uppstå när ni tar upp plattorna.
Är det däremot en lös jord som lera så bör ni nog gräva ner en bit och lägga geoduk och ett bärlager om ett par dm samkross som paddas innan ni lägger på sättsand och stenar.

oehlin - du säger att plattorna ligger litet ojämnt. Hur då? Om det är någon kant som sticker upp litet grann här och var är det inte så mycket att orda om, då ger jag dig samma svar som till Joseful81. Är det större ojämnheter t ex om hela partier har sjunkit mer än andra så är underlaget tydligen otillräckligt och du bör, oavsett vad det är för mark, gräva ut och lägga ett riktigt bärlager.

Hej!

Tack för ditt svar!

Ska prova det först, kolla hur det ser ut under några plattor.!

Skriver igen sen när jag gjort det så får vi se!
Tack igen för all hjälp!!!

Mvh
Josefin

Farzan skrev:
Joseful81 - förlåt, jag tappade bort den här tråden ett tag. Jag tycker du ska ta upp ett par plattor och gräva ner ett par dm så att du kan se både det gamla underarbetet och vad det finns under det. Närmast under plattorna finns antagligen ett fåtal cm sand eller möjligen fint grus. Det intressanta är vad som finns under det. Verkar det vara en naturligt stadig mark eller t o m ett tidigare gjort bärlager tycker jag att du kan lägga på det som finns, bara jämna till ev. ojämnheter som kan uppstå när ni tar upp plattorna.
Är det däremot en lös jord som lera så bör ni nog gräva ner en bit och lägga geoduk och ett bärlager om ett par dm samkross som paddas innan ni lägger på sättsand och stenar.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.