D
Hej,

Jag har en litet kök/kokvrå som förstörs av en liten öppning samt en liten vägg mitt i rummet (antar att det tidigare varit en garderob.

Min plan är nu att förstora öppningen och ta bort den delen av väggen som sticker rakt in i köket, den är inte bärande och gjord av tegel. Alltså den delen där man på bilderna kan se att dörren hänger, eller på en annan bild där den lilla eldosan sitter och matlådorna står.

Sedan tänkte jag vända på köket och sätta köksbänken och allting på den andra väggen, c:a 2.50m långt.

Jag behöver nu lite hjälp med:

Hur tar jag lättast upp en öppning, går det bara köra på med en tigersåg? Och ska jag ta ändå upp till taket tycker ni? Jag funderar på att ta c:a 3dm till ovan dörren, för att då slippa dra om elen som går i en ränna där uppe.

Jag funderar på antingen klinkers eller klickparkett i köket? Jag bor på bottenvåningen, kan det bli kallt om jag lägger klinkers? Jag har en förkärlek för klinkers.

Hur gör jag med tröskeln, om jag tar bort väggen blir det ju en V-formad tröskel, ser det konstigt ut?

Hur gör jag med fodret? Måste jag ha något? Eller kan jag spackla kanterna på väggarna och försöka måla runt på något sätt och köra foderlöst? Är jättedålig på sådant här.

Har någon ett exempel på ett sjysst 2.50m kök exkl kyl/frys,

MVH
/Daniel

Redigerat av moderator:
Du skriver att väggen är av betong. Om det verkligen är riktig betong (alltså hård) då behöver du något bättre än en tigersåg. Antingen så tar du dit en firma som sysslar emd betongsågning. De har vattenkylda maskiner som samtidigt binder dammet med vatten.

Eller så kan man köra med vinkelslip modell större, då kommer det att damma. Jag skulle faktiskt råda dig att i det läget utrymma lägenheten helt. Du får räkna med att precis allt som finns i lägenheten blir förstört av betongdamm, oavsett hur bra du kan skärma av arbetsområdet. Man vet att det dammar helt osannolikt mycket, men när man ger sig på det så visar det sig att det dammar ännu mycket värre. Vinkelslip räknas dessutom som "hett arbete" så man behöver ha brandvakt och vara beredd med släckning.

Är det en lättbetongvägg så kan du antingen köra med tigersåg med lämpligt blad. Men ännu bättre är att du går och köper den billigaste cirkelsåg du kan hitta (typ 250kr), kör med den. Den blir i princip skrot, men bladen till tigersågen kommer att kosta dig mer, och med cirkelsågen kan du du nog såga hela sträckan på 10minuter.

Det är (tycker jag) en fördel att lämna en kant av väggen i taket som markering mellan utrymmena. Annars får du göra om taket i båda utrymmena, för de ligger med mycket stor sannolikhet inte på samma nivå. Risken är att väggen inte sitter fast i taket ordentligt, utan helt enkelt ramlar ned.

Valet av golv beror nog en del på hur det ser ut under golvet. Finns det utrymme för lite isolering, går det att få det tillräckligt stabilt? då kan du köra med klinkers och kanske golvärme.

D
Hempularen:

Förlåt förlåt, skrivfelsnisse hade varit här. Jag menade TEGEL, väggen är bara tegel och ett tunt lager med puts på. Jag har borrat i den tidigare, och det tar knappt emot, och det kommer ut rött tegeldamm.

Sorry

Jag tror att även tegel är lite tufft för att köra längre sträckor med tigersåg. Och kör du med vinkelslip så gäller samma varning som för betong.

Jag kapade ca 100 takpannor i tegel med vinkelslip i somras (utomhus), precis allt blev rött, de arbetskläder jag hade på mig är fortfarande rödaktiga efter 4 tvättar. När jag duschade efter utfört arbete, så märkte jag att kroppen fortfarande var röd efter en intvålning och avsköljning, gjorde om proceduren. När jag sedan torkade mig blev handduken röd. Hade halvmask på mig så lungorna blev förhoppningsvis inte rödare än vad de skall vara.

D
Ja, dammar gör det helt klart.

Okej, jag tror jag testar med tigersåg då jag har en rätt sjysst hilti-maskin tillgänglig, det värsta som kan hända är väl att bladet sticker eller att den inte orkar. Det enda är väl att det kanske bli jämnare av en vinkelslip? Blir väl en hel del jobb att fixa till så man får på fodret, har ingen erfarenhet av att kapa betong så jag vet inte hur jämnt det blir.

/Daniel

Varför skall du såga i teglet?
Måste ju vara hysteriskt mkt enklare att bara knacka sten för sten? Sen får du putslaga kanterna med gipsbruk alternativt laga upp med "pannkakor", tunna lättbtgblock. Börja för fasen inte såga med tigersåg, du kommer att skita ner hela lägenheten.

Tänk dessutom på att "alla" väggar blir bärande i äldre byggnader, bara för att de inte är en hjärtvägg så behöver det inte betyda att de inte har en bärande funktion. Gamla hus sätter sig så att nästan alla väggar till slut har en bärande funktion.

En liten tankeställare bara!

Jag håller med Panzaa - varför börja såga eller kapa när du mycket lättare kan knacka bort väggen sten för sten eller köra maskinellt med en "riktig" slagborrmaskin typ hilti.
Jag har själv knackat ner en bit av tegelväggen i köket för att få större utrymme.
Då jag förmodar du bor i en bostadsrätt så har tror jag inte det är någon större fara för att väggen skall ramla ner på dig, men hade kanske ändå satt en vinkelformad regel under teglet som förstärkning och sedan gjort ett valv av "vinkeln" - antingen med lösa brädor eller med monteringsfärdigt "kit" som du får modifiera ovanstycket på.
Vad det gäller golvlisten så hade jag nog försökt att få golven "jämnhöga" och sedan lagt skarvlister i metall och kapat dessa i 45 graders vinkel där listerna möts.

D
Tack för svaren.

Började försöka knacka lite, men det sitter typ 12 lager tapet och massa spackel på. Är ett jäkla jobb att få bort allt det för att kunna komma åt teglet. Fast ni har säkert rätt, det lär skräpa ner något ofantligt mkt mindre om jag gör på det sättet.

Den skall inte vara bärande, den tidigare bostadsrättsägaren har ett fackmannaintyg på att väggen kan tas ned.

Tack för tipset med en skarvlist i metall. Tror Faktiskt att enda sättet att få övergången från fiskbensparkett till klinkers är med en lite bredare metallskarv, tror det ser konstigt ut med trätröskel.

Ska hem och knacka och pilla lite på väggarna och se vad som händer, annars åker tigersågen fram!

/D

D
Drog in en kofot i väggarna idag, och det är faktiskt inte tegel, trots att det varit det i stort sett alla andra väggar i lägenheten.

Det är lättbetong med något slags svart betong/utfyllnad i mitten, ingen aning om vad detta kan vara?

Blir nog helt enkelt till att knacka ner skiten då så man slipper lite av dammet iaf, hur ska jag få till snygga avslutningar? Kan man ta en klingsåg och köra en "skåra" och sedan kör släggan för att få större chans till en liten sjysst avslutning? Hur gör man enklast.

Inser ju att det inte kommer bara vara att slänga på foder sen utan att vissa reparationer kommer krävas, men det kan ju vara najs om det blir så enkelt som mljligt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.