Tänkte bygga ett förråd på baksidan av garaget och sitter i planeringsstadiet just nu.

Går det att bygga stommen med 45x70 reglar på något sätt och få det att hålla? Jag har nämligen obegränsad tillgång till just 45x70 reglar och tänkte försöka bygga förrådet så billigt som möjligt.

Förrådets mått blir ca
Längd 4m
Djup 1.5m
Höjd 2-2.4m

tommib
Ja, allt går. Om du behöver göra några särskilda åtgärder beror på tänkt tak (och snölast). En vägg med 70x45 reglar som förstärks med skivor borde bli tillräckligt stabil för det lilla förrådet. Takstolarna får du nog öppna plånboken för dock.

Träguiden kan du hitta massor av bra information och dimensioneringstabeller för olika konstruktioner.

Rätt uppstagad klarar en 45x70 regel stora laster. Träguiden är ett bra tips. Välj Träguiden/Konstruktion/Dimensionering/Dimensioneringsvärden och bärförmåga.

Bump!

Samma fråga fast för bastu. Är det Ok att bygga en ca 4x4 meter med 70 reglar, men med en hjärtvägg i mitten som går ändå upp till nock?

Så blir ca två meter långa reglar från nock till yttervägg som tak.

Snözon Norrbotten. Vill använda 70 reglar för att isolera med 70mm känns som att det räcker gott.

H Häggens skrev:
Bump!

Samma fråga fast för bastu. Är det Ok att bygga en ca 4x4 meter med 70 reglar, men med en hjärtvägg i mitten som går ändå upp till nock?

Så blir ca två meter långa reglar från nock till yttervägg som tak.

Snözon Norrbotten. Vill använda 70 reglar för att isolera med 70mm känns som att det räcker gott.
Om du ska ha 45*70 som takstol i Norrbotten tänker jag att du behöver bygga ett kraftigt lutande tak.

F fribygg skrev:
Om du ska ha 45*70 som takstol i Norrbotten tänker jag att du behöver bygga ett kraftigt lutande tak.
Nej som vägg undrar jag, takstol/regel får vara kraftigare men just väggarna tänker jag på

H Häggens skrev:
Nej som vägg undrar jag, takstol/regel får vara kraftigare men just väggarna tänker jag på
Inga problem med tretumsvirke i vägg, du skulle till och med kunna öka regel avståndet till 120cm om du har panel eller skivmtrl på båda sidor.

• Gilla
Häggens
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.