H
Hej,

Jag har en balkong som jag skulle vilja utnyttja som tak. Idag är det en ordinär konstruktion med impregnerade reglar och trallvirke som det regnar rätt igenom.

Mitt hus är reveterat hus, en angränsande altan är i betong och pelarna som balkongen vilar på är gjutna varför jag tror att det skulle passa med en fibercementskiva som undertak.

Jag hade tänkt att montera den med lite lutning mot en hängränna. Jag blir dock inte klok på hur mycket väta och fukt skivan tål. Enligt cemberit som tillverkar mineritskivan så är den helt okänslig mot fukt. Den möglar ej eller utsätts ej för svamp. Å andra sidan så avråder man från att montera skivan oskyddad så att den utsätts för vatten. Den får dock monteras vertikalt, alltså på en vägg.

Jag har varit i kontakt med återförsäljaren K-rauta som var mycket hjälpsamma men som i likhet med mig inte helt förstod rekommendationerna från cemberit. Jag tog därför kontakt direkt med cemberit och fick prata med en kundkontakt som verkade tycka att hon bättre saker för sig än att tala med en blivande kund. Hon menade dock att skivan inte kunde användas som regnskydd.
Av ngn anledning kändes det inte som hon ville berätta varför men tillslut sa hon i alla fall att det kan bli utfällningar om skivan utsätts för vatten. Det låter inte orimligt och efter lite bättre letande i informationsbladet så hittade jag samma information där.

Min fråga till forumet är om någon har egen erfarenhet. Hur stort är problemet?

Så här står det i alla fall på hemsidan:

"Cembrit Construction är en högkvalitativ byggskiva i högkvalitativ fibercement och används även som beklädnad i ventilerade fasader. Skivan används ofta på bostadshus, villor, kontorshus, skolor, sporthallar, hotell och förråd mm.

Ett mineraliskt underlag för ”betongfärger”. Cembrit Construction är en fibercementskiva som alltid bör målas av estetiska skäl.

Skivorna är robusta. Skivorna är också brandsäkra och P-märkta för användning i BR-1 byggnad även på träläkt.

De används i enkla applikationer och till utsatta inklädnader. Men också i designade fasadlösningar.
• Hela fasader
• Komplement till andra fasadmaterial t.ex. bröstningar
• Höga socklar t. ex. vid terrasser
• Avskärmningar utomhus

Cembrit Construction har också en mängd specialanvändningar såsom trafikbullerskärmar (hela beklädnaden eller bara den mest utsatta markanslutningen)

Produkt

Cembrit Construction (f.d Heavy Duty) är en grå frostbeständig fibercementskiva som tål att exponeras som

den är men bör alltid målas på grund av estetiska skäl. Cembrit Constrution ska målas monterad. En obehandlad skiva kan få estetiska avvikelser som flammigheter och utfällningar. Samma problem kan uppkomma om skivorna förmålas innan montering och speciellt om de målas på båda sidor.

Cembrit Construction Sockelskiva. Används skivorna på hussockel och delvis monterade i mark rekommenderar vi att de lämnas obehandlade. En ytbehandling påverkas då negativt av väta, fukt och frost.-

https://www.cembrit.se/download/binary/22565

Kan bara instämma i att infon är löjlig och tvetydig.
En robust skiva som tål vatten men inte får monteras horisontellt?! Vad är det för trams?

Ett alt kan vara att montera vågformade takskivor.

Skivan bör kräva betydligt tätare läkt än vågformade takskivor, kanske därför de avråder från horisontellt montage. Materialet är dock det samma...

Du kan även titta på onduline, de går lätt att montera under altan som regnskydd även om det inte är avsett användningsområde.

H
Tack för förslag. Jag tror jag skulle gilla den släta fibercementskivan rent estetiskt så det blir nog att jag köper en skiva och sätter upp över entrén. Blir det inte bra får jag väl ta ner den och tänka om. Uppdaterar när jag testat.

• Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Hur gick det med ditt test ovan?

Jag letar skivmaterial, som puttsbärare, då nedersta 20cm av en källarvägg, numera består av vertikalt sprängt berg (sänkt golvet) - där det rinner (!) vatten ner till gruset/dräneringsrör 🙄 dvs 100 fuktighet vid tyngre regn. Vatten ska ju inte tämjas - det ska följas…

Fibercementskiva är planen. På detta fiberbetong/puts. Sen kakel… det kan gå…

Därav intresse för ditt test och även andra idéer - bättre än min plan? Kanske gjuta en fristående vägg istället?

Platsbrist - 15mm skiva (50cm hög) låter därför trevligt.

H
Än så länge ingen fibercementskiva. Projektet har gått lite i stå. Har börjat med att sätta upp polycarbonat skivor under för att avleda vattnet. Det finns fortfarande möjlighet att köra fibercement under men det blir nog ngn slags panel med springor för att det ska lufta lite.

• Polycarbonatskivor monterade under ett tak, med trä- och metallstöd, för att avleda vatten. Vägglampa syns i vänstra delen av bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.